Skip to main content

Dah Sampai Ke Super Market, Tapi Dompet Tertinggal, Lelaki Kongsi Bagaimana Keluarkan Duit Di ATM Tanpa Kad



Masih admin teringat kata-kata dari Staf Maybank dulu semasa buka akaun bank, katanya kalau terlupa bawak dompet, kita boleh keluarkan duit dari mesin ATM tanpa kad.

Tapi tak pernah terlupa pula bawa dompet, menyebabkan admin pun terlupa akan hal ini yang merupakan satu perkongsian terbaik kepada kita.

Satu kejadian yang berlaku kepada seorang pengguna Facebook bernama Ahmad Asyraf Asyari mengingatkan admin kembali kepada kisah ini, beliau berkongsikan kisah di mana dia terlupa membawa dompet yang berisi kad ATM ke pasaraya.

Dia telah menggunakan satu kelebihan yang ada apa bank yang digunakannya iaitu keluarkan duit tanpa menggunakan kad, jom kita baca dan lihat cara-caranya.


Semalam pergi Giant Batu Caves nak beli barang dapur. Dah sampai dekat parking cari dompet. Aduh! Tertinggal pula di rumah. Duit dalam poket ada RM2 je. Nak patah balik, memang taklah nak pergi Giant balik lepas tu.


Orang rumah dah pasrah dah muka. Sebelum tu muka ceria nak beli barang-barang untuk buat sandwich dan salad. Ya lah kan, suami nak bawa bekal ke tempat kerja. Sebagai isteri solehah, mesti seronok nak sediakannya pun adui. Hehe

Jadinya, duduk berfikir sebentar.


Baik, kita cuba buat online banking. Dalam kereta ada kad Bank Muamalat isteri yang dah lama tak pakai. Tapi bila nak buat 'IBFT' dari Maybank tiadalah pula dalam senarai. Kena cari jalan lain ni.

Terus teringat yang Maybank ada khidmat ‘Pengeluaran tanpa Kad’ atau “Cardless Withdrawal’. 

Alhamdulillah berhasil. Syaratnya mesti kena ada akaun Maybank. Hong Leong pun ada. Bank-bank lain tak tahu lagi dah ada ke belum perkhidmatan ini.

Boleh tengok gambar-gambar dan baca 'caption' di bawah untuk tahu cara ‘step by step’. Manalah tahu jadi pula satu hari pada kita nanti kan.

1. Masuk Maybank2u guna telefon anda. Takkan bawa laptop pula ke pasaraya kan. 

Klik 'Account & Banking'


2. Pilih 'transfer' kemudian 'Cardless Withdrawal'


3. Isi maklumat yang diperlukan kemudian akan terima mesej melalui SMS.


4. Dapat saja SMS cari ATM Maybank yang berdekatan. Tekan mana-mana butang. Akan keluar skrin pilih bahasa.




5. Pilih pengeluaran tanpa kad.



6. Teruskan lah. Hehe



7. Masukkan 16 digit yang dapat dalam SMS.



8. Lepas tu masukkan lagi 6 digit yang dapat melalui SMS juga.



9. Ambil wang anda dan penyata. Selesai. Boleh belanja dengan senang hati.



-Ahmad Asyraf Asyari-

-Bukan pegawai Maybank-

Mudahkan, jadi tidak risau lagi jika dompet dan kad ATM anda tertinggal ketika di pasaraya, janji ada internet dan yang paling penting duit ada dalam akaun.
loading...


Comments

Popular posts from this blog

Betul Ke Air Cap Badak Berkesan Menyejukkan Badan? Ramai Nak Tahu Kandungannya

Tiada kajian saintifik yang diterbitkan kepada umum berkenaan dengan keberkesanan air Cap Badak. Ia dijual meluas di kedai-kedai runcit sebagai ubat herba tradisional Cina yang berkesan untuk menyejukkan badan. Air Cap Badak berbeza dengan air mineral biasa kerana ia mengandungi herba tradisional yang tertentu untuk melegakan kepanasan. Air Cap Badak bukanlah berasal daripada Badak Sumbu dan tiada langsung kaitan dengan haiwan tersebut tetapi hanyalah sebuah jenama produk. Berada di pasaran sejak tahun 30-an, Air Cap Badak mempunyai pelbagai jenama berdaftar tetapi masih lagi mengekalkan gambar badak pada bungkusan seperti Cap kaki Tiga, Cap Tiga Senapang, Cap Tiga Daun, CoolRhino0₂ dan macam-macam lagi.  Namun demikian, kesemua produk penyejuk badan ini mempunyai persamaan dari segi ubatan yang terkandung di dalamnya iaitu Gypsum Fibrosum dan Calcitum. Ada juga produk mengandungi Gypsum Fibrosum dan Galcareous Spar. Apa kelebihan ubatan tradisional tersebut?

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang Akhirnya segala tanda tanya rakyat Malaysia terjawab. Mayat lelaki yang dilaporkan terjun dari Jambatan kedua Pulau Pinang untuk bunuh diri sebelum ini akhirnya ditemui pagi tadi. Mayat lelaki berkenaan ditemui oleh nelayan tempatan ketika keluar menangkap ikan, mereka kemudiannya telah menghubungi pihak bomba. Menurut bilik gerakan bomba dan penyelamat Pulau Pinang, mereka telah menerima laporan kira-kira jam 8.15 pagi dan telah menghantar anggota ke lokasi kejadian bersama pihak Maritim Malaysia. Mayat lelaki itu ditemui dalam keadaan lengkap berpakaian dan memakai beg sandang(diletak batu). Mayat akan dihantar ke jeti berdekatan sebelum diserahkan kepada pihak hospital bagi tujuan bedah siasat dan pengecaman. loading...

Wanita Berkahwin Kena Minum 4 Air Rebusan Ini Sebelum Terlambat

Wanita apabila bermula sahaja alam rumahtangga, banyak urusan melibatkan suami dan anak-anak menyebabkan mereka kadang kala terlupa untuk menjaga kesihatan dan kecantikan dalaman diri sendiri. Perkara ini bukan sahaja merugikan malahan berpontensi menjadi punca kepada gejala suami memandang pada wanita lain.  Untuk memastikan kecantikan dan kesihatan luar dan dalam ini ada wanita yang sanggup berhabisan ratusan ringgit namun adakalanya kesan yang diperolehi kurang memuaskan hati. Lebih malang lagi kalau produk yang dicuba ada kesan sampingan pula. Jadi bagi mereka yang inginkan petua yang bukan sahaja selamat dan berkesan pemilihan petua tradisional adalah yang paling sesuai. Dimana kebanyakkan petua-petua ini telah diguna pakai oleh mereka yang terdahulu. Cuma kadang-kala petua-petua ini agak leceh sedikit. Perlulah lebih gigih untuk dapatkan kepuasan cantik luar dan dalam, terutama dengan pengambilan makanan atau minuman berkhasiat. Cuba anda buat dan amalkan minuman