Skip to main content

Wanita Sila Ambil Perhatian! Inilah Kesan Terlalu Lama Mengambil Suntikan Cegah Kehamilan

Kesan Terlalu Lama Mengambil Suntikan Cegah Kehamilan | Terbaca di Blog Dr.Zubaidi dengan kesan pengambilan suntikan pencegahan kehamilan terlalu lama. Doktor yang menyuntik Depo Provera perlu melakukan ujian darah pesakit mereka untuk memastikan fungsi hati dalam keadaan baik.

Jika mereka mengalami sakit kepala, tekanan darah tinggi, masalah darah pekat dan juga masalah hati tidak sepatutnya mengambil suntikan pencegahan kehamilan.

Suntikan Depo Provera ini mengandungi hormon progesterone atau DMPA 150mg yang memberikan kesan pencegahan kehamilan buat jangka masa yang lama. Suntikan diberikan setiap 3 bulan pada punggung atau pada otot bahu. Kebiasanya pada bahagian punggung kerana di bahagian bahu akan menyebabkan tangan menjadi kebas atau kesakitan pada otot bahu.

Cara DMPA ini berfungsi dengan menghalang perkembangan telur di dalam ovari dan mengelakkan ovulasi. Ia juga membuatkan lediran pada permukaan serviks atau pangkal rahim menjadi pekat dan menghalang kemasukan sperma daripada masuk ke dalam rahim.


Suntikan Depo Provera menyebabkan kitaran haid tidak teratur, malah ada yang tidak mengalami haid selama lebih daripada 6 bulan.

Jika ingin hamil semula, suntikan ini perlu dihentikan dan masa untuk wanita menjadi subur kembali mengambil masa sehingga 10-12 bulan selepas suntikan terakhir. Malah ada kes sehingga 18 bulan!

Pihak American College of Obstetricians and Gynecologists menyarankan suntikan tidak boleh melebihi 2 tahun kerana ia akan menyebabkan tulang menjadi rapuh dan pelbagai kesan sampingan lain.

Selain itu suntikan pencegahan kehamilan ini juga dikaitkan dengan sakit kepala yang teruk, tidak selesa dan sakit pada ari ari, penambahan berat badan, loya dan muntah, mudah rasa penat dan letih, keguguran rambut dan mudah rasa risau (nervous).

Paling penting ialah pencegahan kehamilan bukan atas sebab kesihatan adalah HARAM di dalam Islam. Majlis Fatwa Kebangsaan pada tahun 1981 mengeluarkan fatwa bahawa kaedah pemandulan secara kekal, melemahkan atau merosakan fungsi pembiakan seseorang secara kekal adalah Haram.

Fikirkan kembali jika anda ingin meneruskan suntikan pencegahan kehamilan, ia merosakkan badan anda untuk jangka masa yang panjang. Perancangan tuhan adalah sebaiknya. Jangan menganggu aturan yang tuhan buat pada badan kita. Andainya anda mendapat cahaya mata, jangan risau kerana rezeki untuk bayi berkenaan sudah ditentukan oleh Allah.

Siapa kita untuk menolak rezeki yang dikurniakan.
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Betul Ke Air Cap Badak Berkesan Menyejukkan Badan? Ramai Nak Tahu Kandungannya

Tiada kajian saintifik yang diterbitkan kepada umum berkenaan dengan keberkesanan air Cap Badak. Ia dijual meluas di kedai-kedai runcit sebagai ubat herba tradisional Cina yang berkesan untuk menyejukkan badan. Air Cap Badak berbeza dengan air mineral biasa kerana ia mengandungi herba tradisional yang tertentu untuk melegakan kepanasan. Air Cap Badak bukanlah berasal daripada Badak Sumbu dan tiada langsung kaitan dengan haiwan tersebut tetapi hanyalah sebuah jenama produk. Berada di pasaran sejak tahun 30-an, Air Cap Badak mempunyai pelbagai jenama berdaftar tetapi masih lagi mengekalkan gambar badak pada bungkusan seperti Cap kaki Tiga, Cap Tiga Senapang, Cap Tiga Daun, CoolRhino0₂ dan macam-macam lagi.  Namun demikian, kesemua produk penyejuk badan ini mempunyai persamaan dari segi ubatan yang terkandung di dalamnya iaitu Gypsum Fibrosum dan Calcitum. Ada juga produk mengandungi Gypsum Fibrosum dan Galcareous Spar. Apa kelebihan ubatan tradisional tersebut?

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang Akhirnya segala tanda tanya rakyat Malaysia terjawab. Mayat lelaki yang dilaporkan terjun dari Jambatan kedua Pulau Pinang untuk bunuh diri sebelum ini akhirnya ditemui pagi tadi. Mayat lelaki berkenaan ditemui oleh nelayan tempatan ketika keluar menangkap ikan, mereka kemudiannya telah menghubungi pihak bomba. Menurut bilik gerakan bomba dan penyelamat Pulau Pinang, mereka telah menerima laporan kira-kira jam 8.15 pagi dan telah menghantar anggota ke lokasi kejadian bersama pihak Maritim Malaysia. Mayat lelaki itu ditemui dalam keadaan lengkap berpakaian dan memakai beg sandang(diletak batu). Mayat akan dihantar ke jeti berdekatan sebelum diserahkan kepada pihak hospital bagi tujuan bedah siasat dan pengecaman. loading...

Wanita Berkahwin Kena Minum 4 Air Rebusan Ini Sebelum Terlambat

Wanita apabila bermula sahaja alam rumahtangga, banyak urusan melibatkan suami dan anak-anak menyebabkan mereka kadang kala terlupa untuk menjaga kesihatan dan kecantikan dalaman diri sendiri. Perkara ini bukan sahaja merugikan malahan berpontensi menjadi punca kepada gejala suami memandang pada wanita lain.  Untuk memastikan kecantikan dan kesihatan luar dan dalam ini ada wanita yang sanggup berhabisan ratusan ringgit namun adakalanya kesan yang diperolehi kurang memuaskan hati. Lebih malang lagi kalau produk yang dicuba ada kesan sampingan pula. Jadi bagi mereka yang inginkan petua yang bukan sahaja selamat dan berkesan pemilihan petua tradisional adalah yang paling sesuai. Dimana kebanyakkan petua-petua ini telah diguna pakai oleh mereka yang terdahulu. Cuma kadang-kala petua-petua ini agak leceh sedikit. Perlulah lebih gigih untuk dapatkan kepuasan cantik luar dan dalam, terutama dengan pengambilan makanan atau minuman berkhasiat. Cuba anda buat dan amalkan minuman