Cara Rawat Senggugut Tanpa Menelan Pil Penahan Sakit

Ramai juga wanita yang mengalami sakit senggugut setiap kali datang bulan. Ada yang terpaksa bergantung pada ubat penahan sakit yang sebenarnya tidak elok untuk kesihatan untuk jangka masa panjang.


Sakit senggugut ni kadang kala mengganggu rutin harian. Wanita akan jadi kurang produktif di tempat kerja setiap kali datang bulan. Malah ia juga akan menjejaskan mood.

Ada beberapa petua atau tips untuk mengurangkan dan merawat senggugut yang boleh diamalkan untuk mengelak dari menelan pil penahan sakit.

1) Tumbuk segenggam halia hingga lumat dan masukkan ke dalam secawan air suam. Tunggu sehingga halia mendap sebelum minum air tersebut.

2) Elakkan mengambil makanan atau minuman yang manis ketika senggugut. Makanan dan minuman yang manis akan menyebabkan sakit bertambah kuat. Sebolehnya minum teh pahit tanpa gula ataupun minum air suam yang sedikit panas.

3) Buat senaman ringan ketika senggugut seperti merenggangkan pinggang. Bersenam juga dapat mengurangkan sakit yang dialami.

4) Beberapa hari sebelum datang bulan, cuba makan nenas (tak kira nenas dimasak apa sekalipun, makan secara mentah pun boleh) atau minum jus nenas. Bila datang bulan nanti, sakit senggugut akan berkurangan.

Selain itu makan supplemen pun dapat membantu mengurangkan sakit senggugut ketika datang bulan.

loading...
Semoga cara rawat senggugut tanpa menelan pil penahan sakit ini dapat membantu untuk mengurangkan rasa sakit dan mengelak dari mengambil ubat tahan sakit ketika datang bulan.

0 comment... add one now