Inilah Perkara Penting Yang Ramai Anak-Anak Tidak Lakukan Selepas Ibubapa Meninggal!


Setiap manusia yag hidup itu akan mati. Namun, berapa ramai yang bersedia untuk memastikan segala hutang dilunaskan sebelum kita di jemput kembali pada Allah? Melihat kepada ibu bapa kita sendiri, pastinya mereka telah banyak berkorban dari segi masa dan wang ringgit untuk membesarkan kita. 

Tidak dapat dinafikan ada ibu bapa yang sanggup berhutang untuk membayar yuran pengajian anak-anak mereka di pusat pengajian tinggi. Malahan hanya untuk menggembirakan kita mereka sanggup melanggan rancangan televisyen berbayar seperti Astro. 

Disini kamin ingin kongsikan good reminder from Ustaz Dusuki Abdul Rani. A new knowledge for me.
Inilah Perkara Penting Yang Ramai Anak-Anak Tidak Lakukan Selepas Ibubapa Meninggal!

Kata ustaz, kalau mak ayah kita dah meninggal, tukar nama bil-bil yang atas nama dia dulu. Bil air, bil api, bil telefon semua tu. Supaya tiap-tiap bulan dia tak menanggung hutang tersebut di dalam kubur.

Jangan lupa settle kan hutang dia dengan Allah, kemudian settlekan hutang dia dengan manusia. Selepas itu barulah boleh agihkan hartanya. Roh kita tidak dapat sampai ke langit selagi mana kita berhutang walaupun kita mati syahid sekalipun.

Apabila upah haji, upahlah mengikut kadar yang sepatutnya dia bayar semasa dia hidup dan niatkan agar pahalanya sampai sama seperti dia pergi ke sana.

Jikalau boleh jangan ada hutang yang berterusan perlu di bayar setelah mereka tiada lagi didunia ini. 
loading...

0 comment... add one now