Skip to main content

RM5,100 Habis Dibelanjakan Untuk Perubatan Islam, Tetapi Penyakit Tak Hilang - Mangsa

MELAKA - "Rasa-rasanya, kalau banyak duit nak bawa ibu bapa berubat, bolehlah cuba di sini. Hahaha!" demikian kata mangsa yang memuat naik gambar bil perubatan yang didakwanya tidak masuk akal. 


Menurut mangsa, harga yang dikenakan oleh Pusat Perubatan Islam ini tidak masuk akal dan dipercaya menggunakan nama Islam sebagai kepentingan diri, sekali gus memalukan Islam. 

"Dalam keadaan terdesak 11 Oktober 2016, saya telah membawa ibu saya untuk berubat kerana sakit kaki, yang man pihak hospital pun tidak tahu punca kesakitannya. Saya terfikir untuk mencuba kaedah perubatan Islam lalu pergi ke pusat perubatan berkenaan. 

"Sampai ke tempat itu, tampil seorang lelaki memperkenalkan dirinya sebagai Am, memaklumkan bahawa perubatannya yang diberikan adalah berbayar. Saya pun tak kisahlah sebab nama perubatan Islam. 

"Pada mulanya, saya kena bayar RM300 untuk scan penyakit, katanya. Mula-mula rasa berat, tetapi bila fikir akan penderitaan ibu, saya pun kumpullah duit dengan abang, isteri saya maka dapatkan RM300 lalu dihulur kepada lelaki itu. Katanya, rawatan susulan adalah percuma. 

"Selepas pemeriksaan, dia menyenaraikan penyakit-penyakit yang dihadapi oleh ibu, Banyak juga yang disenaraikan. Kemudian dia tanya, nak berubat tak? Sudah tentulah nak berubat sebab datang jauh-jauh sampai ke Serkam, Melaka.

"Selepas itu dia keluarkan harga caj rawatan penuh mencecah RM32,000 lebih! Saya dah mula panas hati, mahal mak datuk. Selepas itu dia bagi pengurangan, harga turun ke RM22,000 dengan alasan itu adalah caj bagi dia yang akan menanggung risiko merawat ibu saya. 

"Saya dah ajak balik, tetapi ibu saya tak tahan sakit. Dia bagilah rantai tangan dia yang harganya lebih kurang RM4,000 semasa beli. Sebab nak rawat ibu punya pasal, saya pun ikutlah. Dia kata, ini baru suku rawatan, belum sepenuhnya. 

"Selesai itu, dia pun cakaplah macam-macam tentang penyakit itu. Ibu ajak balik tetapi bila saya tanya ibu saya okay atau tidak, ibu hanya mendiamkan diri. Bila berada dalam kereta, ibu kata sakitnya masih ada dan tiada sebarang perubahan. Semakin sakit adalah.


"Sampai ke hari ini, sakit di kaki ibu masih berterusan dan sekarang saya berada di Jabatan Kecemasan dari pagi tadi. Masa nak balik dari rumah Am itu pun dia tanya, tak nak beli air yassin ke untuk dibuat minum dan mandi pada ibu esok pagi. Tahu berapa harga satu botol 1.5 liter air yassin dia? RM40 sebotol! Saya beritahu dia yang saya pun tiada duit, lalu dia berikan secara percuma saja," katanya. 

Mangsa berharap, tiada lagi yang akan menjadi mangsa pihak yang menjual agama demi kepentingan diri mereka ini. 

"Jangan ada yang terkena lagi. Duit hilang tetapi penyakit tak hilang.  Dan tadi lelaki itu ada mesej saya suruh buat rawatan susulan, memang tidaklah. 

"Insaflah wahai Am, jangan gunakan agama sebagai mata pencarian rezeki awak dengan mengenakan caj sesuka hati. Allah beri kelebihan untuk membantu orang, bukan dengan cara begini," katanya. - Sumber Asal 


Ekoran viralnya aduan mangsa di laman sosial, difahamkan beberapa pegawai dari Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPNKK) telah menyerbu dan menjalankan siasatan. Namun, pusat perubatan berkenaan dengan angkuhnya mengatakan bahawa mereka mempunyai segala dokumen sebagai bukti bagi menjawab segala pertanyaan pegawai KPDNKK. 

"Alhamdulillah, tiada tindakan undang-undang dikenakan terhadap kami," katanya
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Betul Ke Air Cap Badak Berkesan Menyejukkan Badan? Ramai Nak Tahu Kandungannya

Tiada kajian saintifik yang diterbitkan kepada umum berkenaan dengan keberkesanan air Cap Badak. Ia dijual meluas di kedai-kedai runcit sebagai ubat herba tradisional Cina yang berkesan untuk menyejukkan badan. Air Cap Badak berbeza dengan air mineral biasa kerana ia mengandungi herba tradisional yang tertentu untuk melegakan kepanasan. Air Cap Badak bukanlah berasal daripada Badak Sumbu dan tiada langsung kaitan dengan haiwan tersebut tetapi hanyalah sebuah jenama produk. Berada di pasaran sejak tahun 30-an, Air Cap Badak mempunyai pelbagai jenama berdaftar tetapi masih lagi mengekalkan gambar badak pada bungkusan seperti Cap kaki Tiga, Cap Tiga Senapang, Cap Tiga Daun, CoolRhino0₂ dan macam-macam lagi.  Namun demikian, kesemua produk penyejuk badan ini mempunyai persamaan dari segi ubatan yang terkandung di dalamnya iaitu Gypsum Fibrosum dan Calcitum. Ada juga produk mengandungi Gypsum Fibrosum dan Galcareous Spar. Apa kelebihan ubatan tradisional tersebut?

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang Akhirnya segala tanda tanya rakyat Malaysia terjawab. Mayat lelaki yang dilaporkan terjun dari Jambatan kedua Pulau Pinang untuk bunuh diri sebelum ini akhirnya ditemui pagi tadi. Mayat lelaki berkenaan ditemui oleh nelayan tempatan ketika keluar menangkap ikan, mereka kemudiannya telah menghubungi pihak bomba. Menurut bilik gerakan bomba dan penyelamat Pulau Pinang, mereka telah menerima laporan kira-kira jam 8.15 pagi dan telah menghantar anggota ke lokasi kejadian bersama pihak Maritim Malaysia. Mayat lelaki itu ditemui dalam keadaan lengkap berpakaian dan memakai beg sandang(diletak batu). Mayat akan dihantar ke jeti berdekatan sebelum diserahkan kepada pihak hospital bagi tujuan bedah siasat dan pengecaman. loading...

Wanita Berkahwin Kena Minum 4 Air Rebusan Ini Sebelum Terlambat

Wanita apabila bermula sahaja alam rumahtangga, banyak urusan melibatkan suami dan anak-anak menyebabkan mereka kadang kala terlupa untuk menjaga kesihatan dan kecantikan dalaman diri sendiri. Perkara ini bukan sahaja merugikan malahan berpontensi menjadi punca kepada gejala suami memandang pada wanita lain.  Untuk memastikan kecantikan dan kesihatan luar dan dalam ini ada wanita yang sanggup berhabisan ratusan ringgit namun adakalanya kesan yang diperolehi kurang memuaskan hati. Lebih malang lagi kalau produk yang dicuba ada kesan sampingan pula. Jadi bagi mereka yang inginkan petua yang bukan sahaja selamat dan berkesan pemilihan petua tradisional adalah yang paling sesuai. Dimana kebanyakkan petua-petua ini telah diguna pakai oleh mereka yang terdahulu. Cuma kadang-kala petua-petua ini agak leceh sedikit. Perlulah lebih gigih untuk dapatkan kepuasan cantik luar dan dalam, terutama dengan pengambilan makanan atau minuman berkhasiat. Cuba anda buat dan amalkan minuman