Skip to main content

Kerap Makan Petola Boleh Membersihkan Darah, 8 Khasiat Lain Yang Anda Tak Tahu

Berapa ramai yang suka makan sayuran hijau? Rata-rata bila kita sebut petola mesti membayangkan rasa pahit dan tidak sedap. Sebenarnya petola ni tak pahit manapun malah sedap walaupun masak bening je. Hari ni kami nak share kan kepada anda semua tentang khasiat petola ni untuk kesihatan. Jangan tak tahu petola ni banyak tau khasiatnya.

1. Pembersihan darah
2. Penyembuhan penyakit kuning
3. Bermanfaat untuk penyakit kencing manis
4. Membantu penurunan berat badan
5. Memiliki sifat laksatif
6. Anti-radang dan antibiotik
7. Mengukuhkan sistem imun
8. Baik untuk perut

Memakan petola dengan kerap adalah cara yang berkesan untuk membersihkan darah anda dari bahan tercemar. Di samping itu ia bertindak untuk meningkatkan kesihatan organ hati.

Khasiat yang diperolehi daripada sayuran ini berupaya menyembuhkan jaundis (sakit kuning) kerana keupayaannya membersihkan organ hati.


Kualiti tertentu terdapat pada petola membolehkan ia membantu pesakit kencing manis.Ini kerana kewujudan insulin seperti peptida dalam sayuran ini yang dapat mengurangkan paras gula dalam darah.Selain itu juga mengawal paras tahap insulin darah ke kuantiti yang diperlukan.

Ia adalah sangat rendah dalam kandungan lemak tepu,ia mempunyai penggunaan yang lebih rendah kolestrol ke arah badan,ia menawarkan jumlah yang sangat ideal lemak dan kalori,mengandungi banyak air di dalamnya.Nilai pemakanan yang terdapat pada petola seperti serat pemakanan,vitamin dan mineral adalah sumber penting untuk mengurangkan berat badan.

Sayuran ini diiktiraf kerana mempunyai sifat-sifat julap sihat secara semulajadi.Petola boleh dijadikan sebagai ubat yang amat berkesan terhadap masalah sembelit dan mugkin juga boleh digunakan untuk menyembuhkan penyakit buasir.Ia mempunyai keupayaan membantu sistem penghadaman perut.

Sifat anti-radang dan antibiotik seolah-olah berkaitan dengan sayur-sayuran tertentu.Ia adalah kaedah semulajadi yang sangat baik untuk menghapuskan sebatian toksik pada badan.

Mekanisme pertahanan yang kuat bermakna badan akan lebih mampu untuk bertahan dalam jangkitan bakteria dan mengekal kesihatan.Petola dikatakan mempunyai sumber mekanisme pertahanan untuk memerangi jangkitan dan juga virus.

Selulosa yang banyak dalam petola membantu anda untuk memerangani masalah usus dan dan di samping itu membantu penyembuhan buasir. 
Masak apa ya sedap?
loading...


Comments

Popular posts from this blog

Betul Ke Air Cap Badak Berkesan Menyejukkan Badan? Ramai Nak Tahu Kandungannya

Tiada kajian saintifik yang diterbitkan kepada umum berkenaan dengan keberkesanan air Cap Badak. Ia dijual meluas di kedai-kedai runcit sebagai ubat herba tradisional Cina yang berkesan untuk menyejukkan badan. Air Cap Badak berbeza dengan air mineral biasa kerana ia mengandungi herba tradisional yang tertentu untuk melegakan kepanasan. Air Cap Badak bukanlah berasal daripada Badak Sumbu dan tiada langsung kaitan dengan haiwan tersebut tetapi hanyalah sebuah jenama produk. Berada di pasaran sejak tahun 30-an, Air Cap Badak mempunyai pelbagai jenama berdaftar tetapi masih lagi mengekalkan gambar badak pada bungkusan seperti Cap kaki Tiga, Cap Tiga Senapang, Cap Tiga Daun, CoolRhino0₂ dan macam-macam lagi.  Namun demikian, kesemua produk penyejuk badan ini mempunyai persamaan dari segi ubatan yang terkandung di dalamnya iaitu Gypsum Fibrosum dan Calcitum. Ada juga produk mengandungi Gypsum Fibrosum dan Galcareous Spar. Apa kelebihan ubatan tradisional tersebut?

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang Akhirnya segala tanda tanya rakyat Malaysia terjawab. Mayat lelaki yang dilaporkan terjun dari Jambatan kedua Pulau Pinang untuk bunuh diri sebelum ini akhirnya ditemui pagi tadi. Mayat lelaki berkenaan ditemui oleh nelayan tempatan ketika keluar menangkap ikan, mereka kemudiannya telah menghubungi pihak bomba. Menurut bilik gerakan bomba dan penyelamat Pulau Pinang, mereka telah menerima laporan kira-kira jam 8.15 pagi dan telah menghantar anggota ke lokasi kejadian bersama pihak Maritim Malaysia. Mayat lelaki itu ditemui dalam keadaan lengkap berpakaian dan memakai beg sandang(diletak batu). Mayat akan dihantar ke jeti berdekatan sebelum diserahkan kepada pihak hospital bagi tujuan bedah siasat dan pengecaman. loading...

Wanita Berkahwin Kena Minum 4 Air Rebusan Ini Sebelum Terlambat

Wanita apabila bermula sahaja alam rumahtangga, banyak urusan melibatkan suami dan anak-anak menyebabkan mereka kadang kala terlupa untuk menjaga kesihatan dan kecantikan dalaman diri sendiri. Perkara ini bukan sahaja merugikan malahan berpontensi menjadi punca kepada gejala suami memandang pada wanita lain.  Untuk memastikan kecantikan dan kesihatan luar dan dalam ini ada wanita yang sanggup berhabisan ratusan ringgit namun adakalanya kesan yang diperolehi kurang memuaskan hati. Lebih malang lagi kalau produk yang dicuba ada kesan sampingan pula. Jadi bagi mereka yang inginkan petua yang bukan sahaja selamat dan berkesan pemilihan petua tradisional adalah yang paling sesuai. Dimana kebanyakkan petua-petua ini telah diguna pakai oleh mereka yang terdahulu. Cuma kadang-kala petua-petua ini agak leceh sedikit. Perlulah lebih gigih untuk dapatkan kepuasan cantik luar dan dalam, terutama dengan pengambilan makanan atau minuman berkhasiat. Cuba anda buat dan amalkan minuman