Skip to main content

"Kenapa Allah SWT Patahkan Motor Dan Bukan Kamu Sewaktu Kemalangan Itu?" - Teguran Seorang Bapa Untuk Anak Yang Degil

Saya ingin berkongsi sedikit pengalaman saya sebagai bapa terhadap apa yg menimpa anak lelaki saya baru2 ini. Mungkin juga ini blh diambil sbg pengajaran terhadap adik2 remaja agar mematuhi apa yg ibu bapa perkatakan.
Saya ada seorang anak lelaki yg baru2 ini tamat SPM. Sewaktu masih di sekolah dia selalu mengambil kenderaan saya baik motosikal atau kereta tanpa izin. Motosikal saya izinkan tapi sekitar kawasan taman perumahan saya. Kereta saya haramkan langsung. Ada berlaku kes yg dia curi2. Tapi dia akan kantoi dgn saya melalui adik2nya. Dan dia akan kena. Saya tidak benarkan hingga dia ada lesen.

Saya mengenakan kawalan yg ketat untuk keluar rumah. Kemana, dimana, dengan siapa dan berapa lama ? Jika tanpa izin saya atau ibunya maka saya akan menjerit dan dia akan makan penyakit. Saya tahu kawan2nya tidak sukakan saya kerana kawalan yg saya kenakan.

Selepas tamat SPM dan usianya layak utk memohon lesen memandu, saya sendiri yg hantarnya mendaftar di sekolah memandu. Dan selepas tamat sekolah dia rasa dia dah besar ala2 cara org putih dan blh bebas. Boleh keluar dgn kawan2 atau keluar malam. Sekarang saya haramkan terus keluar malam melainkan ada perkara2 tertentu dan dgn izin saya. Saya tahu dia tidak sukakan saya sekarang.

Cuma jenisnya tidak melawan dan pendam sendirian. Tapi apa saya nak pedulikan. Saya beri 2 pilihan sahaja.

i. Nak hidup dgn saya maka kena ikut cara dan didikan saya.
ii. Jika mahu kebebasan, saya blh lepaskan tangggungjwb sbg bapa. Kamu blh bungkus kain baju dan keluar dari rumah ini utk hidup sendiri.

Dia lulus ujian memandu tahap pertama dan dpt lesen L. Kepaknya agak terbuka sedikit. Tetapi saya tidak benarkan dia memandu kereta lagi. Hanya motosikal sahaja dan itu pun dgn kawalan saya. 

Mesti beritahu dgn jujur kemana hendak pergi, dgn siapa dan berapa lama ? Tujuannya supaya saya tahu jika berlaku apa2 yg tidak diingini, saya tahu kemana hendak dicari. Laluan mana, dimana dan apa2 sahaja petunjuk yg blh membantu.

Satu petang di awal Januari 2017. Dia sdg buat kerja dgn saya. Tiba2 dia hilang. Saya ingatkan dia pergi sembahyang atau di biliknya. Tiba2 dia telefon saya. “Abah..abah..cepat datang…orang eksiden kat Jalan Kebun”. Terkejut tak usah cakaplah. Terus saya pergi tanpa memberitahu ibunya. Sebab tidak mahu ibunya terkejut kerana ibunya ada darah tinggi.

Terkejut saya melihat motosikal saya yang baru 3 bulan dibeli. Baru bayar 2 kali dan belum pun servis 1000km pertama. Motor patah, kereta apek yg dilanggarnya hanya kemek bumper dan dia hanya luka di kaki.

Melihat keadaannya yg tidak teruk dia hampir makan penyakit saya di situ. Nasib baik apek itu dan bibiknya sempat tahan. Kerana keluar dan tunggang motosikal tanpa izin saya.

Saya tidak mempedulikan dia beberapa hari. Tidak melihat lukanya dan tidak bertanya khabar. Kerana geram. Hanya dilayan oleh ibunya dan adik perempuannya.

Pihak insuran motosikal hubungi saya dan beritahu motor tersebut tidak boleh dibaiki lagi. Katanya ‘total lost’. Nasib baik insuran all rider. Dan dia telah ada lesen L. Kita yg bawa dia pergi buat lesen, kita yg tanggung kos. Akhirnya motosikal kita yg hancur.
Saya panggil dia dan tanya dia, “Kenapa Allah SWT patahkan motor dan kamu sendiri terbang waktu kemalangan itu, tapi kamu hanya luka di kaki” ? “Kenapa Allah tidak patahkan kamu atau cedera yg teruk” ? Sebab jika melihat kpd keadaan motosikal dan cerita2 saksi, tidak munasabah dgn kecederaan yg dialaminya. Tapi itu…Allahuakbar. Allah Maha Besar. Alhamdullillah…

Sebabnya Allah masih sayangkan kamu. Allah nak bagi pengajaran kpd kamu. Dengarlah cakap ibu bapa. Dengarlah nasihat ibu bapa. Tidak ada ibu bapa yg waras yg nak mengawal atau mengokong anak. Ibu bapa buat begitu kerana sayangkan anak. Kerana ianya harta yg plg bernilai.

Semoga kisah ini dpt menjadi pengajaran kpd adik2 remaja yg lain. Dengarlah nasihat dan ajaran ibu bapa. Kalian harus bersyukur kerana mempunyai ibu bapa yg prihatin terhadap kalian. Hari ini kalian mungkin menyampah dan nasihat ibu bapa itu tidak bernilai kpd kalian. Tapi sesungguhnya satu hari kelak ketika ibu bapa kalian telah diselimuti kain putih dan disimpan kemas dlm liang lahat, kalian akan menangis mengenangkan nasihat2 ibu bapa kalian dulu. Ketika itu baru kalian nampak nilainya.

Semoga insiden yg terjadi di JB adalah yg terakhir dlm negara kita. Dengarlah nasihat ibu bapa. Al Fatihah….
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Betul Ke Air Cap Badak Berkesan Menyejukkan Badan? Ramai Nak Tahu Kandungannya

Tiada kajian saintifik yang diterbitkan kepada umum berkenaan dengan keberkesanan air Cap Badak. Ia dijual meluas di kedai-kedai runcit sebagai ubat herba tradisional Cina yang berkesan untuk menyejukkan badan. Air Cap Badak berbeza dengan air mineral biasa kerana ia mengandungi herba tradisional yang tertentu untuk melegakan kepanasan. Air Cap Badak bukanlah berasal daripada Badak Sumbu dan tiada langsung kaitan dengan haiwan tersebut tetapi hanyalah sebuah jenama produk. Berada di pasaran sejak tahun 30-an, Air Cap Badak mempunyai pelbagai jenama berdaftar tetapi masih lagi mengekalkan gambar badak pada bungkusan seperti Cap kaki Tiga, Cap Tiga Senapang, Cap Tiga Daun, CoolRhino0₂ dan macam-macam lagi.  Namun demikian, kesemua produk penyejuk badan ini mempunyai persamaan dari segi ubatan yang terkandung di dalamnya iaitu Gypsum Fibrosum dan Calcitum. Ada juga produk mengandungi Gypsum Fibrosum dan Galcareous Spar. Apa kelebihan ubatan tradisional tersebut?

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang Akhirnya segala tanda tanya rakyat Malaysia terjawab. Mayat lelaki yang dilaporkan terjun dari Jambatan kedua Pulau Pinang untuk bunuh diri sebelum ini akhirnya ditemui pagi tadi. Mayat lelaki berkenaan ditemui oleh nelayan tempatan ketika keluar menangkap ikan, mereka kemudiannya telah menghubungi pihak bomba. Menurut bilik gerakan bomba dan penyelamat Pulau Pinang, mereka telah menerima laporan kira-kira jam 8.15 pagi dan telah menghantar anggota ke lokasi kejadian bersama pihak Maritim Malaysia. Mayat lelaki itu ditemui dalam keadaan lengkap berpakaian dan memakai beg sandang(diletak batu). Mayat akan dihantar ke jeti berdekatan sebelum diserahkan kepada pihak hospital bagi tujuan bedah siasat dan pengecaman. loading...

Wanita Berkahwin Kena Minum 4 Air Rebusan Ini Sebelum Terlambat

Wanita apabila bermula sahaja alam rumahtangga, banyak urusan melibatkan suami dan anak-anak menyebabkan mereka kadang kala terlupa untuk menjaga kesihatan dan kecantikan dalaman diri sendiri. Perkara ini bukan sahaja merugikan malahan berpontensi menjadi punca kepada gejala suami memandang pada wanita lain.  Untuk memastikan kecantikan dan kesihatan luar dan dalam ini ada wanita yang sanggup berhabisan ratusan ringgit namun adakalanya kesan yang diperolehi kurang memuaskan hati. Lebih malang lagi kalau produk yang dicuba ada kesan sampingan pula. Jadi bagi mereka yang inginkan petua yang bukan sahaja selamat dan berkesan pemilihan petua tradisional adalah yang paling sesuai. Dimana kebanyakkan petua-petua ini telah diguna pakai oleh mereka yang terdahulu. Cuma kadang-kala petua-petua ini agak leceh sedikit. Perlulah lebih gigih untuk dapatkan kepuasan cantik luar dan dalam, terutama dengan pengambilan makanan atau minuman berkhasiat. Cuba anda buat dan amalkan minuman