Skip to main content

7 Petanda Awal Kanser Ovari Yang Sering Dianggap Masalah Biasa Oleh Wanita

Kanser ovari selalu dikaitkan wanita yang berusia namun pada di Malaysia, sudah ada kes kanser rahim  dikesan pada usia seawal 26 tahun.

Meski menakut namun kanser ovari yang dikesan di peringkat awal dan dirawat peratusan untuk pulih sangat cerah.

Dalam hal ini wanita perlu mengetahui tanda-tanda awal kanser yang sering kali dikaitkan sebagai pembunuh senyap wanita.  

Ini kerana di peringkat awal, kanser ovari jarang menyebabkan apa-apa gejala kalau ada pun ia sering disalah anggap sebagai masalah biasa walhal sebenarnya cukup berbahaya.


Berikut adalah 7 gejala awal kanser ovari yang selalu dianggap biasa oleh kaum wanita

1. Haid selepas menopaus, pada waktu sepatutnya wanita tidak lagi mengalami haid tapi pendarahan berlaku.

2. Keluar keputihan yang berlebihan - ramai wanita yang mengalami keputihan namun jika ia berlebihan dengana warna berbeza pemeriksaan adalah perlu.

3. Sakit atau tekanan di bahagian bawah perut atau di antara bahagian tulang pinggul.

4. Sakit belakang

5. Perut rasa kembung, bawah perut membengkak atau terasa penuh

6. Cepat rasa kenyang semasa makan.

7.  Perubahan tabiat dalam bilik mandi, seperti kerap membuang air kecil, sembelit atau cirit-birit.

Jumpa doktor jika lebih dua minggu

Beri perhatian perubahan yang berlaku pada diri kita. Perhatikan apa yang normal dan apa perubahan luar biasa yang berlaku.

Jika mempunyai tanda-tanda yang disebutkan di atas selama dua minggu atau lebih, sila berjumpa  doktor.

Gejala-gejala  ini mungkin  disebabkan oleh sesuatu  yang bukan kanser, tetapi  satu - satunya cara untuk mengetahui adalah dengan berjumpa doktor.

5 golongan wanita yang lebih berisiko

Bagi anda yang ada dalam 5 golongan disaran tidak berlengah untuk pemeriksaan bila mengalami tanda-tanda awal kanser ini. Anda termasuk yang dalam golongan wanita yang lebih berisiko atau lebih mudah menghidap kanser ovari.

1. Berada pada usia pertengahan, usia lebih 40 tahun atau lebih.

2. Mempunyai ahli keluarga terdekat (seperti ibu,kakak,ibu saudara atau nenek) sama ada sebelah ibu atau bapa yang menghidap kanser ovari.

3. Mengalami kanser payudara atau kanser kolorektral.

4. Tidak pernah melahirkan anak atau mempunyai masalah untuk mengandung.

5. Mempunyai endometriosis (keadaan di mana tidu daripada lapisan dinding rahim tumbuh di tempat lain.

Rawatan paling berkesan adalah apabila kanser ovari ditemui dan dirawat di peringkat awal.

Sumber: www.care.upm.edu.my & www.makna.org.my
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Betul Ke Air Cap Badak Berkesan Menyejukkan Badan? Ramai Nak Tahu Kandungannya

Tiada kajian saintifik yang diterbitkan kepada umum berkenaan dengan keberkesanan air Cap Badak. Ia dijual meluas di kedai-kedai runcit sebagai ubat herba tradisional Cina yang berkesan untuk menyejukkan badan. Air Cap Badak berbeza dengan air mineral biasa kerana ia mengandungi herba tradisional yang tertentu untuk melegakan kepanasan. Air Cap Badak bukanlah berasal daripada Badak Sumbu dan tiada langsung kaitan dengan haiwan tersebut tetapi hanyalah sebuah jenama produk. Berada di pasaran sejak tahun 30-an, Air Cap Badak mempunyai pelbagai jenama berdaftar tetapi masih lagi mengekalkan gambar badak pada bungkusan seperti Cap kaki Tiga, Cap Tiga Senapang, Cap Tiga Daun, CoolRhino0₂ dan macam-macam lagi.  Namun demikian, kesemua produk penyejuk badan ini mempunyai persamaan dari segi ubatan yang terkandung di dalamnya iaitu Gypsum Fibrosum dan Calcitum. Ada juga produk mengandungi Gypsum Fibrosum dan Galcareous Spar. Apa kelebihan ubatan tradisional tersebut?

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang Akhirnya segala tanda tanya rakyat Malaysia terjawab. Mayat lelaki yang dilaporkan terjun dari Jambatan kedua Pulau Pinang untuk bunuh diri sebelum ini akhirnya ditemui pagi tadi. Mayat lelaki berkenaan ditemui oleh nelayan tempatan ketika keluar menangkap ikan, mereka kemudiannya telah menghubungi pihak bomba. Menurut bilik gerakan bomba dan penyelamat Pulau Pinang, mereka telah menerima laporan kira-kira jam 8.15 pagi dan telah menghantar anggota ke lokasi kejadian bersama pihak Maritim Malaysia. Mayat lelaki itu ditemui dalam keadaan lengkap berpakaian dan memakai beg sandang(diletak batu). Mayat akan dihantar ke jeti berdekatan sebelum diserahkan kepada pihak hospital bagi tujuan bedah siasat dan pengecaman. loading...

Wanita Berkahwin Kena Minum 4 Air Rebusan Ini Sebelum Terlambat

Wanita apabila bermula sahaja alam rumahtangga, banyak urusan melibatkan suami dan anak-anak menyebabkan mereka kadang kala terlupa untuk menjaga kesihatan dan kecantikan dalaman diri sendiri. Perkara ini bukan sahaja merugikan malahan berpontensi menjadi punca kepada gejala suami memandang pada wanita lain.  Untuk memastikan kecantikan dan kesihatan luar dan dalam ini ada wanita yang sanggup berhabisan ratusan ringgit namun adakalanya kesan yang diperolehi kurang memuaskan hati. Lebih malang lagi kalau produk yang dicuba ada kesan sampingan pula. Jadi bagi mereka yang inginkan petua yang bukan sahaja selamat dan berkesan pemilihan petua tradisional adalah yang paling sesuai. Dimana kebanyakkan petua-petua ini telah diguna pakai oleh mereka yang terdahulu. Cuma kadang-kala petua-petua ini agak leceh sedikit. Perlulah lebih gigih untuk dapatkan kepuasan cantik luar dan dalam, terutama dengan pengambilan makanan atau minuman berkhasiat. Cuba anda buat dan amalkan minuman