Skip to main content

Kerana Terpersona Membawa Jurugambar Profesional Kelas Dunia Kepada Agama ALLAH

"Menurut Peter Sanders, fotografi mengenalkan Islam kepada Barat. Beliau adalah jurugambar kelas dunia yang juga merupakan pemilik Peter Sanders Photography Library.

“Masyarakat Barat banyak tidak tahu dan tidak mengenal Islam secara benar,” kata Sanders.

Berikutan peristiwa 11 September 2001, dari situlah barat mengetahui Islam yang sebenarnya secara lebih mendalam, termasuk melalui hasil karya seni juga fotografi, sebagaimana yang dihasilkan Sanders.
 
Kerana Terpersona Membawa Jurugambar Profesional Kelas Dunia Kepada Agama ALLAH

“Hasil fotografi yang indah akan lebih cepat memperkenalkan Islam kepada Barat,” demikian menurut Sanders lagi.

Sebagai salah seorang jurugambar legenda dan ternama, Sanders tergolong unik, kerana tidak pernah menuntut ilmu khusus pendidikan fotografi, sebagaimana umumnya para jurugambar profesional.

Sanders hanya belajar fotografi secara biasa-biasa dan mengaku terjun ke dunia fotografi hanya menuruti kehendak hatinya.

Kerana ia tidak mempunyai kemampuan dan kepakaran yang boleh dipercayai terutamanya untuk menampung hidup.


Segalanya bermula dengan hobi lantas beliau merasa bakal mampu bersaing di dunia fotografi walaupun tanpa mempunyai sijil yang khusus dalam  bidang tersebut.

Sanders akrab dengan dunia fotografi lebih daripada 50 tahun lamanya. Namun, agama Islam, baru dikenalinya ketika ia melakukan perjalanan ke India pada tahun 1970.

Waktu itu, beliau sangat aktif dalam dunia fotografi dan sering mengambil gambar bintang-bintang muzik terkenal serta banyak mengambil gambar aksi pentas Bob Dylan, Jimi Hendrix, The Doors, The Who, atau Rolling Stones.

Namun, Sanders merasa kering. Tepu. Akhirnya persepsinya terhadap fotografi membawa beliau kepada sebuah perjalanan yang rumit. Hal itu membawanya mengembara ke India pada tahun 1970.

Di India, beliau mengenali Islam dan cuba mempelajarinya. Semakin lama, beliau semakin terpesona dengan keindahan Islam.

“Ketika itu, usia saya baru menginjak 24 tahun. Saya bertanya tentang mati. Apa kemudian yang terjadi pada diri kita setelah mati? Soalan itu terus menghantui saya . Saya pergi ke India. Saya belajar Agama Hindu, Buddha, Sikh dan Islam,” ungkapnya.

Saat berada di India, Sanders mengalami peristiwa yang amat berbekas di hatinya. Pada suatu pagi, ketika sedang menunggu kereta api di stesen yang penuh dengan orang dan hiruk pikuk kesesakannya, seorang ibu tua tiba-tiba menghamparkan tikar berhampiran dengannya.

Ibu tua tersebut lantas melakukan gerakan solat di situ. Hal ini mengejutkan Sanders. Kerana selama ini beliau memang belum pernah melihat orang solat.

Kemudian, Sanders bertanya kepada seorang anak muda yang berdiri berhampirannya,

“Ibu itu sedang buat apa ya?”

Anak muda tersebut menjawab,

“Itu nenek saya. Dia seorang Muslim dan ia sedang solat.”

Hinggalah kenangan tersebut terus melekat dalam ingatannya.

Setelah perjalanan ke India tersebut, Sanders kembali ke Inggeris dan mendapati teman-teman lamanya banyak yang terjerumus dalam dadah.

Namun, ada beberapa orang temannya yang menjadi Muslim dan terhindar daripada dunia dadah serta kehidupan malam.

Ketika itu, beliau berkata pada dirinya sendiri,

“Inilah jalan yang harus saya tempuh.”

Tidak berpaling semula mahupun menunggu waktu yang lama, Sanders memutuskan masuk Islam dan menukar namanya menjadi Abd al-Adheem.

Mengapa Sanders masuk Islam?

Menurut beliau, tidak ada yang menariknya kepada agama yang dibawa Nabi Muhammad Salallahu Alaihi Wasallam ini, selain yang menciptakan manusia.

“Allah yang telah memilihkan saya mengikuti agama yang benar ini,” katanya.

Setelah menjadi Muslim, Sanders tidak lagi merasa kering dan gersangnya hati. Sekarang Sanders sudah ‘pencen’ daripada dunia yang membesarkannya.

Tiga bulan setelah kembali kepada Islam, beliau berkesempatan menunaikan ibadah haji ke Makkah atas perbelanjaan seorang kenalannya.

Ketika menunaikan ibadah haji, Sanders mendapat kesempatan untuk mengambil gambar Kaabah dan lautan jamaah haji dari jarak dekat.

Pada tahun 1971, waktu itu masih dikatakan agak sukar untuk mengambil gambar di Makkah dan Kaabah khususnya serta lokasi lain di Arab Saudi. Namun, berkat kesungguhannya, beliau mendapatkan keizinan daripada orang yang tepat dan terpandang di Arab Saudi waktu itu.
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Betul Ke Air Cap Badak Berkesan Menyejukkan Badan? Ramai Nak Tahu Kandungannya

Tiada kajian saintifik yang diterbitkan kepada umum berkenaan dengan keberkesanan air Cap Badak. Ia dijual meluas di kedai-kedai runcit sebagai ubat herba tradisional Cina yang berkesan untuk menyejukkan badan. Air Cap Badak berbeza dengan air mineral biasa kerana ia mengandungi herba tradisional yang tertentu untuk melegakan kepanasan. Air Cap Badak bukanlah berasal daripada Badak Sumbu dan tiada langsung kaitan dengan haiwan tersebut tetapi hanyalah sebuah jenama produk. Berada di pasaran sejak tahun 30-an, Air Cap Badak mempunyai pelbagai jenama berdaftar tetapi masih lagi mengekalkan gambar badak pada bungkusan seperti Cap kaki Tiga, Cap Tiga Senapang, Cap Tiga Daun, CoolRhino0₂ dan macam-macam lagi.  Namun demikian, kesemua produk penyejuk badan ini mempunyai persamaan dari segi ubatan yang terkandung di dalamnya iaitu Gypsum Fibrosum dan Calcitum. Ada juga produk mengandungi Gypsum Fibrosum dan Galcareous Spar. Apa kelebihan ubatan tradisional tersebut?

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang Akhirnya segala tanda tanya rakyat Malaysia terjawab. Mayat lelaki yang dilaporkan terjun dari Jambatan kedua Pulau Pinang untuk bunuh diri sebelum ini akhirnya ditemui pagi tadi. Mayat lelaki berkenaan ditemui oleh nelayan tempatan ketika keluar menangkap ikan, mereka kemudiannya telah menghubungi pihak bomba. Menurut bilik gerakan bomba dan penyelamat Pulau Pinang, mereka telah menerima laporan kira-kira jam 8.15 pagi dan telah menghantar anggota ke lokasi kejadian bersama pihak Maritim Malaysia. Mayat lelaki itu ditemui dalam keadaan lengkap berpakaian dan memakai beg sandang(diletak batu). Mayat akan dihantar ke jeti berdekatan sebelum diserahkan kepada pihak hospital bagi tujuan bedah siasat dan pengecaman. loading...

Wanita Berkahwin Kena Minum 4 Air Rebusan Ini Sebelum Terlambat

Wanita apabila bermula sahaja alam rumahtangga, banyak urusan melibatkan suami dan anak-anak menyebabkan mereka kadang kala terlupa untuk menjaga kesihatan dan kecantikan dalaman diri sendiri. Perkara ini bukan sahaja merugikan malahan berpontensi menjadi punca kepada gejala suami memandang pada wanita lain.  Untuk memastikan kecantikan dan kesihatan luar dan dalam ini ada wanita yang sanggup berhabisan ratusan ringgit namun adakalanya kesan yang diperolehi kurang memuaskan hati. Lebih malang lagi kalau produk yang dicuba ada kesan sampingan pula. Jadi bagi mereka yang inginkan petua yang bukan sahaja selamat dan berkesan pemilihan petua tradisional adalah yang paling sesuai. Dimana kebanyakkan petua-petua ini telah diguna pakai oleh mereka yang terdahulu. Cuma kadang-kala petua-petua ini agak leceh sedikit. Perlulah lebih gigih untuk dapatkan kepuasan cantik luar dan dalam, terutama dengan pengambilan makanan atau minuman berkhasiat. Cuba anda buat dan amalkan minuman