Skip to main content

Pernah Tak Rasa Nak Jatuh Masa Tidur? Lagi 5 Perkara Pelik Terjadi Masa Tidur

Tidur merupakan satu proses di mana kita melelapkan mata dan merehatkan badan sepenuhnya. Sesetengah orang susah nak tidur, berguling guling atas katil berjam jam tak mahu lelap jugak, sesetengah tu lagi pantang letak kepala dah lelap. Tapi tahu tak, ada 5 perkara pelik yang terjadi masa tidur. Anda pernah tak alami salah satu daripada 5 perkara ni?

1. Rasa macam nak masa tidur
Saat baru nak lelap mata, tiba-tiba je rasa macam terjatuh ke dalam lubang, dan tiba-tiba kita pun terus terjaga. Fenomena ni dikenali sebagai “hypnic jerk”. Bila kita mula bermimpi, tubuh badan kita akan berada dalam mode ‘off’. Dan saat badan mula berada dalam mode ‘off’, otot kita masih lagi aktif, dan fenomena rasa seperti jatuh ini akan terjadi. Perasaan macam nak terjatuh ni terjadi apabila seseorang terlalu penat, kurang tidur, atau sedang stress.

2. Tak boleh bergerak bila nak bangun?
Pernah tak rasa tak boleh bergerak masa nak bangun? Masa tu mesti rasa takut kan? Perkara ni dipanggil ‘sleep paralysis’. Ada juga yang kaitkan perkara ni dengan perkara mistik seperti ditindih dan lain-lain. Fenomena ni terjadi ketika semua otot tubuh, termasuk otot yang berkaitan dengan fungsi pernafasan belum aktif sepenuhnya dan masih ‘tertidur’.

3. Tidur berjalan
Ada tak yg pernah tidur berjalan? Malam sebelum nak tidur ada atas katil, bangun esok pagi dah ada dekat sofa? Menurut Dr Winter, berjalan sambil tidur terjadi kerana tubuh dah bangun tapi otak belum sepenuhnya terbangun. Ini menyebabkan seseorang berjalan saat tidur tanpa disedari.

4. Mengigau
Mengigau tentunya bukan hal yang pelik bagi kebanyakkan orang. Ada orang siap boleh bersembang lagi masa mengigau. Pada saat tersebut otot tubuh dah masuk waktu tidur, namun masih ada otot yang aktif dan menghasilkan gerak suara.

5. Sindrom kepala pecah
Ya, sama seperti namanya yang cukup mengerikan, sindrom kepala pecah memang boleh membuatkan kita rasa sakit kepala secara tiba-tiba. Hanya mereka sendiri saja yang tiba-tiba merasakan sakit kepala yang parah hingga hampir meledak atau pecah. Hal ini terjadi sama seperti sleep paralysis. Ketika otot tubuh yang lain masih belum sepenuhnya sedar, otot di kepala sudah beraksi dengan lebih cepat.
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Betul Ke Air Cap Badak Berkesan Menyejukkan Badan? Ramai Nak Tahu Kandungannya

Tiada kajian saintifik yang diterbitkan kepada umum berkenaan dengan keberkesanan air Cap Badak. Ia dijual meluas di kedai-kedai runcit sebagai ubat herba tradisional Cina yang berkesan untuk menyejukkan badan. Air Cap Badak berbeza dengan air mineral biasa kerana ia mengandungi herba tradisional yang tertentu untuk melegakan kepanasan. Air Cap Badak bukanlah berasal daripada Badak Sumbu dan tiada langsung kaitan dengan haiwan tersebut tetapi hanyalah sebuah jenama produk. Berada di pasaran sejak tahun 30-an, Air Cap Badak mempunyai pelbagai jenama berdaftar tetapi masih lagi mengekalkan gambar badak pada bungkusan seperti Cap kaki Tiga, Cap Tiga Senapang, Cap Tiga Daun, CoolRhino0₂ dan macam-macam lagi.  Namun demikian, kesemua produk penyejuk badan ini mempunyai persamaan dari segi ubatan yang terkandung di dalamnya iaitu Gypsum Fibrosum dan Calcitum. Ada juga produk mengandungi Gypsum Fibrosum dan Galcareous Spar. Apa kelebihan ubatan tradisional tersebut?

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang Akhirnya segala tanda tanya rakyat Malaysia terjawab. Mayat lelaki yang dilaporkan terjun dari Jambatan kedua Pulau Pinang untuk bunuh diri sebelum ini akhirnya ditemui pagi tadi. Mayat lelaki berkenaan ditemui oleh nelayan tempatan ketika keluar menangkap ikan, mereka kemudiannya telah menghubungi pihak bomba. Menurut bilik gerakan bomba dan penyelamat Pulau Pinang, mereka telah menerima laporan kira-kira jam 8.15 pagi dan telah menghantar anggota ke lokasi kejadian bersama pihak Maritim Malaysia. Mayat lelaki itu ditemui dalam keadaan lengkap berpakaian dan memakai beg sandang(diletak batu). Mayat akan dihantar ke jeti berdekatan sebelum diserahkan kepada pihak hospital bagi tujuan bedah siasat dan pengecaman. loading...

Wanita Berkahwin Kena Minum 4 Air Rebusan Ini Sebelum Terlambat

Wanita apabila bermula sahaja alam rumahtangga, banyak urusan melibatkan suami dan anak-anak menyebabkan mereka kadang kala terlupa untuk menjaga kesihatan dan kecantikan dalaman diri sendiri. Perkara ini bukan sahaja merugikan malahan berpontensi menjadi punca kepada gejala suami memandang pada wanita lain.  Untuk memastikan kecantikan dan kesihatan luar dan dalam ini ada wanita yang sanggup berhabisan ratusan ringgit namun adakalanya kesan yang diperolehi kurang memuaskan hati. Lebih malang lagi kalau produk yang dicuba ada kesan sampingan pula. Jadi bagi mereka yang inginkan petua yang bukan sahaja selamat dan berkesan pemilihan petua tradisional adalah yang paling sesuai. Dimana kebanyakkan petua-petua ini telah diguna pakai oleh mereka yang terdahulu. Cuma kadang-kala petua-petua ini agak leceh sedikit. Perlulah lebih gigih untuk dapatkan kepuasan cantik luar dan dalam, terutama dengan pengambilan makanan atau minuman berkhasiat. Cuba anda buat dan amalkan minuman