Skip to main content

Berhati-Hati Jangan Mudah Sangat Nak Ambil Antibiotik Bila Tidak Sihat! Ini Kerana Antibiotik ‘Lahirkan’ Kuman Kebal Penyakit!

Penggunaan keterlaluan ubatan antibiotik bakal mewujudkan keadaan di mana kuman atau bakteria dalam tubuh manusia menjadi lebih kebal atau digelar ‘superbug’ dalam istilah kesihatan.


Isu penyalahgunaan antibiotik bukanlah baharu namun ia perlu diberi perhatian serius dan dibendung oleh semua pihak.


Fenomena ini sememangnya sudah dijangka terutamanya di kalangan komuniti yang kini menuju ke arah menjadi negara maju. Ini dapat dilihat dalam trend sejarah banyak negara-negara lain seperti United Kingdom dan Ireland.


Antara faktor penyumbang ke arah fenomena ini adalah persepsi masyarakat itu sendiri yang beranggapan bahawa rawatan antibiotik berkesan untuk semua penyakit.


Lantaran itu, sebahagian masyarakat turut memberi tekanan kepada doktor agar memberikan preskripsi antibiotik. Dilaporkan kini bahawa penggunaan antibiotik secara tidak betul semakin serius.


Ia membimbangkan di seluruh dunia termasuk di Malaysia, ekoran kesan ubat itu selama ini dianggap menjadi kebal daripada melawan penyakit.


Antibiotik merupakan ubat yang banyak menyelamatkan nyawa pesakit daripada jangkitan bakteria serius, namun sering disalahgunakan untuk mengubati penyakit yang tidak memerlukannya.



Akibat daripada tindakan tidak bertanggungjawab itu, keberkesanan antibiotik untuk mengubati penyakit atau jangkitan semakin berkurangan kerana jangkitan yang disebabkan oleh bakteria sering kali gagal bertindak balas terhadap rawatan standard.


Masyarakat perlu tahu bahawa kebanyakan penyakit berjangkit seperti selesema, batuk, bersin, demam biasa, cirit-birit, dan muntah-muntah adalah daripada virus dan bukannya kuman.


Untuk jangkitan virus, antibiotik bukan sahaja tidak berguna, malah tiada peranan langsung. Pesakit mungkin hanya akan mendapat kesan sampingan dan apabila badan didedahkan berkali-kali dengan dos antibiotik yang tidak perlu, kuman-kuman lain dalam badan akan bertindak balas dengan memperkuatkan biologi mereka sehingga akhirnya kuman ini kebal terhadap antibiotik.


Pada masa akan datang, mereka yang sering kali terdedah kepada pengambilan antibiotik tidak terkawal dan tidak diperlukan badan mungkin tidak akan memberikan respon lagi terhadap antibiotik dan seterusnya memerlukan antibiotik yang lebih kuat dan lebih mahal kosnya.


Contoh mudah yang boleh dilihat hasil daripada penyalahgunaan antibiotik ialah peningkatan kes-kes bakteria kebal seperti methicillin resistant staphylococcus aureus (mrsa) serta vancomycin-resistant staphylococcus aureus (vrsa).


Para doktor kini turut disarankan agar tidak akur pada permintaan pesakit sebaliknya bertanggungjawab menerangkan dan mendidik mereka akan akibat penyalahgunaan antibiotik sebagai usaha membendung perkara itu daripada menjadi semakin buruk.


Walaubagaimanapun, kemungkinan pelbagai persepsi atau masyarakat akan melabelkan sesebuah klinik atau hospital sebagai tidak bagus sekiranya permintaan mereka untuk mendapatkan antibiotik tidak dipenuhi akan timbul.


Perlu ditegaskan bahawa antibiotik bukanlah sejenis ubat yang mudah dibeli melalui kaunter klinik atau farmasi sebaliknya perlu mendapatkan kebenaran dan preskripsi daripada doktor. –BERNAMA
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Betul Ke Air Cap Badak Berkesan Menyejukkan Badan? Ramai Nak Tahu Kandungannya

Tiada kajian saintifik yang diterbitkan kepada umum berkenaan dengan keberkesanan air Cap Badak. Ia dijual meluas di kedai-kedai runcit sebagai ubat herba tradisional Cina yang berkesan untuk menyejukkan badan. Air Cap Badak berbeza dengan air mineral biasa kerana ia mengandungi herba tradisional yang tertentu untuk melegakan kepanasan. Air Cap Badak bukanlah berasal daripada Badak Sumbu dan tiada langsung kaitan dengan haiwan tersebut tetapi hanyalah sebuah jenama produk. Berada di pasaran sejak tahun 30-an, Air Cap Badak mempunyai pelbagai jenama berdaftar tetapi masih lagi mengekalkan gambar badak pada bungkusan seperti Cap kaki Tiga, Cap Tiga Senapang, Cap Tiga Daun, CoolRhino0₂ dan macam-macam lagi.  Namun demikian, kesemua produk penyejuk badan ini mempunyai persamaan dari segi ubatan yang terkandung di dalamnya iaitu Gypsum Fibrosum dan Calcitum. Ada juga produk mengandungi Gypsum Fibrosum dan Galcareous Spar. Apa kelebihan ubatan tradisional tersebut?

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang Akhirnya segala tanda tanya rakyat Malaysia terjawab. Mayat lelaki yang dilaporkan terjun dari Jambatan kedua Pulau Pinang untuk bunuh diri sebelum ini akhirnya ditemui pagi tadi. Mayat lelaki berkenaan ditemui oleh nelayan tempatan ketika keluar menangkap ikan, mereka kemudiannya telah menghubungi pihak bomba. Menurut bilik gerakan bomba dan penyelamat Pulau Pinang, mereka telah menerima laporan kira-kira jam 8.15 pagi dan telah menghantar anggota ke lokasi kejadian bersama pihak Maritim Malaysia. Mayat lelaki itu ditemui dalam keadaan lengkap berpakaian dan memakai beg sandang(diletak batu). Mayat akan dihantar ke jeti berdekatan sebelum diserahkan kepada pihak hospital bagi tujuan bedah siasat dan pengecaman. loading...

Wanita Berkahwin Kena Minum 4 Air Rebusan Ini Sebelum Terlambat

Wanita apabila bermula sahaja alam rumahtangga, banyak urusan melibatkan suami dan anak-anak menyebabkan mereka kadang kala terlupa untuk menjaga kesihatan dan kecantikan dalaman diri sendiri. Perkara ini bukan sahaja merugikan malahan berpontensi menjadi punca kepada gejala suami memandang pada wanita lain.  Untuk memastikan kecantikan dan kesihatan luar dan dalam ini ada wanita yang sanggup berhabisan ratusan ringgit namun adakalanya kesan yang diperolehi kurang memuaskan hati. Lebih malang lagi kalau produk yang dicuba ada kesan sampingan pula. Jadi bagi mereka yang inginkan petua yang bukan sahaja selamat dan berkesan pemilihan petua tradisional adalah yang paling sesuai. Dimana kebanyakkan petua-petua ini telah diguna pakai oleh mereka yang terdahulu. Cuma kadang-kala petua-petua ini agak leceh sedikit. Perlulah lebih gigih untuk dapatkan kepuasan cantik luar dan dalam, terutama dengan pengambilan makanan atau minuman berkhasiat. Cuba anda buat dan amalkan minuman