Skip to main content

Ibu Kecewa Bawa Anak Kecil Ke Masjid Dimarahi Dan Disuruh Keluar Kerana Jemaah Tidak Kusyuk



Assalamualaikum!

Terlebih dahulu saya ingin meminta maaf jika kata-kata saya ini kasar dan tidak dapat diterima oleh sebilangan pihak tapi kejadian yang berlaku tadi benar-benar buat saya berasa sangat kecewa dengan sikap orang Melayu kita, terutamanya makcik-makcik yang sering pergi ke masjid.

Pada hari ini, saya membawa anak kecil yang berumur 1 tahun setengah ke masjid untuk sedikit kenduri dan bacaan yasin buat arwah tok saya di sebuah masjid di Pulau Pinang. Saya sengaja tidak memberitahu nama dan lokasi masjid kerana bukan salah masjid tapi masalah otak orang Melayu.

Sebenarnya, sebelum pergi ke masjid lagi sudah ada seseorang yang berikan amaran kepada saya, katanya ada orang-orang tertentu yang tidak suka budak-budak ada di masjid. Sebelum ini cucunya juga pernah diberikan amaran sehinggakan takut nak pergi ke masjid lagi.

Tapi saya ingat perkara biasa. Saya bukan tinggal di kawasan ini dan lagipun bukannya saya kerap datang ke sini. Saya sedar saya mempunyai anak kecil dan risau akan menganggu orang lain. Ya, saya sedar tentang ini.

Ketika di masjid berkenaan, bermula dengan solat maghrib, solat hajat, bacaan yassin dan semuanya tiada apa-apa masalah. Walaupun anak saya agak bising dengan suaranya tetapi tidaklah dia berkaraoke sepanjang jemaah mendirikan solat. Biasalah, budak-budak apabila sampai di tempat baru mestilah excited dan anak saya itu tak kacau langsung dua saf yang ada mendirikan solat. DIa hanya bermain di belakang sahaja.

Saya membuat keputusan untuk solat isyak di rumah saja kerana anak saya kelihatan mengantuk. Ketika waktu solat isyak, saya bawa anak saya keluar dari kawasan solat wanita supaya dia tidak menganggu jemaah yang ada.

Seusai solat isyak, saya masuk ke dalam untuk mengambil beg saya. Kemudian ada seorang wanita separuh abad datang menghampiri saya. Beliau adalah seorang warga pendidik dan saya dapat jangkakan yang dia ingin datang untuk menegur saya. Dia datang menghampiri sambil berdiri di sebelah saya dan berkata,

Makcik : Cek ni mai masjid sembahyang ka tak?

Saya. : Saya nak solat isyak di rumah sebab kalau berjemaah ,anak takdak sapa yang jaga.

Makcik : Ha, kalau macam tu lain kali kalau nak solat bawak anak, solat di luaq, biaq anak main di luaq. Saya ni tak kusyuk nak sembahyang. Tadi masa sembahyang hajat tu dia (anak saya) ada di dalam..habih tak kusyuk.

Mak aii, menyirap darah ni. Bukannya anak saya melompat atau apa saja, dan tak lalu depan saf dia pun. Saya cuba untuk kawal anak saya dengan buka cerita kartun supaya anak saya tidak akcau orang lain sedang beribadat. Saya pun membalas pertanyaan beliau.

Saya : Oh, yaka makcik tak kusyuk. Minta maaf la. Saya mai hari ni nak baca yasin untuk tok saya ja. Saya bukan hari-hari nak mai. Kalau macam ni la, bukan kata bawak anak, saya pun tak mai dah. Orang yang mana ada anak pun tak boleh mai dah. Saya ingat masjid ni "mesra kanak-kanak".

Makcik : Nak bawak anak boleh tapi bagi anak main di luaq.

Anak saya baru berusia 1 tahun 5 bulan. Jadi, adakah saya seoanrg mak yang "berakal" biar anak main kat tangga masjid depan kubur? Makcik tu sambung ayat dia sambil nak sembahyang sunat.

Makcik : Kalau nak bawak keluar, sekarang ni boleh jugak na.

Masjid adalah rumah Allah, semua orang Islam berhak mengunjunginya. Ia adalah hak bersama dan semua orang inginkan pahala yang lebih. Kerana itu ada yang sanggup berpayah bawa anak ke masjid.

Atau mungkin itu cara mereka didik anak mereka. Saya bukanlah orang yang bertudung labuh, berpakaian muslimah, alim dan warak. Tapi saya cuma ingin memperbaiki diri saya dan menjadi contoh untuk anak saya.

Lihatlah secara positif dalam semua perkara. Ibu bapa yang bawa anak itu mungkin ada masalahnya. Jika kita dapat berlapang dada dan berniat baik datang ke masjid, insya Allah perasaan marah tidak akan datang dan gelagat kanak-kanak tidak akan mengganggu kita ketika bersolat. Saya kesal kerana masjid sepatutnya menjadi tempat menyambung silaturrahim, bukan memusnahkannya.
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Betul Ke Air Cap Badak Berkesan Menyejukkan Badan? Ramai Nak Tahu Kandungannya

Tiada kajian saintifik yang diterbitkan kepada umum berkenaan dengan keberkesanan air Cap Badak. Ia dijual meluas di kedai-kedai runcit sebagai ubat herba tradisional Cina yang berkesan untuk menyejukkan badan. Air Cap Badak berbeza dengan air mineral biasa kerana ia mengandungi herba tradisional yang tertentu untuk melegakan kepanasan. Air Cap Badak bukanlah berasal daripada Badak Sumbu dan tiada langsung kaitan dengan haiwan tersebut tetapi hanyalah sebuah jenama produk. Berada di pasaran sejak tahun 30-an, Air Cap Badak mempunyai pelbagai jenama berdaftar tetapi masih lagi mengekalkan gambar badak pada bungkusan seperti Cap kaki Tiga, Cap Tiga Senapang, Cap Tiga Daun, CoolRhino0₂ dan macam-macam lagi.  Namun demikian, kesemua produk penyejuk badan ini mempunyai persamaan dari segi ubatan yang terkandung di dalamnya iaitu Gypsum Fibrosum dan Calcitum. Ada juga produk mengandungi Gypsum Fibrosum dan Galcareous Spar. Apa kelebihan ubatan tradisional tersebut?

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang Akhirnya segala tanda tanya rakyat Malaysia terjawab. Mayat lelaki yang dilaporkan terjun dari Jambatan kedua Pulau Pinang untuk bunuh diri sebelum ini akhirnya ditemui pagi tadi. Mayat lelaki berkenaan ditemui oleh nelayan tempatan ketika keluar menangkap ikan, mereka kemudiannya telah menghubungi pihak bomba. Menurut bilik gerakan bomba dan penyelamat Pulau Pinang, mereka telah menerima laporan kira-kira jam 8.15 pagi dan telah menghantar anggota ke lokasi kejadian bersama pihak Maritim Malaysia. Mayat lelaki itu ditemui dalam keadaan lengkap berpakaian dan memakai beg sandang(diletak batu). Mayat akan dihantar ke jeti berdekatan sebelum diserahkan kepada pihak hospital bagi tujuan bedah siasat dan pengecaman. loading...

Wanita Berkahwin Kena Minum 4 Air Rebusan Ini Sebelum Terlambat

Wanita apabila bermula sahaja alam rumahtangga, banyak urusan melibatkan suami dan anak-anak menyebabkan mereka kadang kala terlupa untuk menjaga kesihatan dan kecantikan dalaman diri sendiri. Perkara ini bukan sahaja merugikan malahan berpontensi menjadi punca kepada gejala suami memandang pada wanita lain.  Untuk memastikan kecantikan dan kesihatan luar dan dalam ini ada wanita yang sanggup berhabisan ratusan ringgit namun adakalanya kesan yang diperolehi kurang memuaskan hati. Lebih malang lagi kalau produk yang dicuba ada kesan sampingan pula. Jadi bagi mereka yang inginkan petua yang bukan sahaja selamat dan berkesan pemilihan petua tradisional adalah yang paling sesuai. Dimana kebanyakkan petua-petua ini telah diguna pakai oleh mereka yang terdahulu. Cuma kadang-kala petua-petua ini agak leceh sedikit. Perlulah lebih gigih untuk dapatkan kepuasan cantik luar dan dalam, terutama dengan pengambilan makanan atau minuman berkhasiat. Cuba anda buat dan amalkan minuman