Skip to main content

Jenis-Jenis Tayar Dan Fungsinya Mengikut Keadaan Yang Anda Patut Tahu Bagi Memastikan Kesesuaian Dengan Kenderaan Anda

Malaysia sangat bertuah kerana memiliki keadaan cuaca yang panas dan lembap sepanjang tahun, jadi pemilihan tayar sangat mudah dan tidak kritikal seperti pengguna di negara-negara empat musim. 
Pemandu biasa negara ini boleh menggunakan tayar jenis semua musim (all season) dan bagi yang berduit mungkin memilih tayar yang lebih mencengkam. 

Dan ada juga mahukan tayar lebih senyap walaupun mungkin perlu mengetepikan aspek cengkaman.

Apapun, mari kita ambil tahu jenis tayar yang perlu anda pertimbangkan sebelum menukar tayar.

1. Semua Musim (All Season)

i. Penumpang

Ini ialah tayar asas sepanjang musim. Tayar jenis ini mampu bertahan lama dan memberikan keselesaan atas jalan.


Terdapat juga tayar Touring dan Grand Touring sepanjang musim yang memberikan anda pengendalian terbaik dan senyap.

Kebiasaannya, tayar sepanjang musim dengan simbol M+S membawa maksud kemampuan produk itu untuk kegunaan atas jalan berlumpur dan bersalji.

Contoh tayar jenis ini ialah Cooper CS5 Touring.

ii. Prestasi Tinggi

Jika anda mahu traksi (traction) yang baik dalam sebarang keadaan cuaca berbanding tayar penumpang sepanjang musim yang standard, inilah masanya memilih model tayar berprestasi tinggi.

Tayar berprestasi tinggi menggunakan kompaun istimewa untuk kekal fleksibel pada cuaca sejuk dan mencengkam kuat walaupun terdapat tumpahan merkuri.

Contoh tayar ialah Goodyear Eagle Sport All Season Tire Long-Term.

iii. Ultra Prestasi Tinggi 

Sama seperti tayar berprestasi tinggi, tetapi direka untuk pemanduan kelajuan tinggi.

Tayar jenis ini boleh menyeimbangkan traksi basah dan kering untuk prestasi atas jalan berais dan salji dengan baik.

Contoh tayar ialah Toyo Proxes 4 Plus.

iv. Semua Cuaca

Dikenali sebagai tayar empat musim. Mempunyai lambang salji dan gunung yang menandakan kelayakan tayar ini bekerja dalam beberapa situasi buruk.

Namun, jika anda mahu prestasi terbaik dalam salji, anda hanya ada satu opsyen iaitu memilih tayar salji.

Sebagai perbandingan, tayar semua cuaca mempunyai paten bunga yang juga sesuai untuk cuaca panas, tetapi tidak terlalu sempurna.

Jika anda peduli tentang ketahanan jangka panjang dan bunyi bising tayar, tayar semua cuaca tidak sesuai untuk anda.

2. Musim Panas

i. Grand Touring 

Tayar Touring dan Grand Touring untuk cuaca panas bukan direka untuk bergerak ketika musim salji atau ais.

Ia dicipta untuk memberikan pengendalian responsif atas permukaan basah dan kering. Tayar jenis ini juga biasanya lebih senyap berbanding tayar panas lain.

ii. Prestasi Tinggi 

Tayar ini lebih responsif berbanding tayar panas tradisional Touring. Ia menyediakan respon stereng yang baik, tetapi boleh jadi lebih keras dan kurang selesa.

Sebagai perbandingan dengan tayar kurang berprestasi cuaca panas, tayar jenis ini lebih cepat haus dan bising.

iii. Ultra Prestasi Tinggi 

Ini ialah tayar terbaik untuk prestasi kelajuan tinggi. Tayar ini menyediakan respon stereng yang menakjubkan dan mencengkam baik pada cuaca panas tetapi, ia juga sangat keras, bising dan mudah haus berbanding tayar cuaca panas lain.

Tayar jenis ini biasanya digunakan pada kereta sport dalam saiz profil rendah.

Selain tayar ultra prestasi tinggi, pembeli masih boleh memilih tayar yang lebih baik juga, iaitu tayar Max Performance Summer dan Extreme Performance Summer yang memberikan tahap responsif dan cengkaman luar biasa kepada peminat kereta ekstrem.

Contoh tayar prestasi tinggi ialah Falken Azenis FK453 atau Cooper Zeon RS3-S.

3. Musim Salji

i. Tanpa Stad

Ini ialah tayar salji tradisional yang menawarkan cengkaman apabila merkuri tumpah.

Paten bunga tayar ini lebih padat yang membantu getah menyingkirkan salji atau lumpur salji dengan memberikan tayar lebih permukaan cengkaman untuk mendapatkan traksi pada cuaca salji.

Tayar ini masih berprestasi baik pada cuaca hujan dan panas, cuma terpaksa mengorbankan aspek pengendalian berbanding tayar salji lain.

Contoh tayar salji kategori ini ialah Michelin X-Ice3.

ii. Stad

Mempunyai ciri getah yang sama seperti tayar tanpa stad, tetapi boleh jadi dilengkapi dengan stad logam.

Tayar jenis ini dilarang digunakan di kawasan tertentu kerana boleh menanggalkan permukaan jalan.

Tayar berstad bekerja baik ketika memandu dalam hujan salji, hujan beku, ais basah dan salji ekstrem.

iii. Prestasi Tinggi 

Tayar tanpa stad ini menyediakan pengendalian baik pada jalan basah dan kering berbanding tayar salji biasa.

Ia direka untuk pemanduan atas lebuh raya yang dilitupi salji, di mana kestabilan kelajuan tinggi adalah sangat penting.

Jika, pemanduan kelajuan tinggi menjadi keutamaan anda berbanding traksi salji, tayar prestasi tinggi salji sangat sesuai buat anda.

4. Tayar Run Flat 

Tayar ini direka untuk terus boleh bergerak kira-kira 80km selepas pancit, namun kebiasaannya lebih mahal berbanding tayar biasa dan juga keras, sekali gus menjadikan pemanduan agak kurang selesa.

Justeru, tayar jenis ini kurang popular dikalangan pengguna. Tayar jenis ini juga mudah haus berbanding tayar biasa.

Semoga memberi manfaat.

Sumber: pandulaju
loading...


Comments

Popular posts from this blog

Betul Ke Air Cap Badak Berkesan Menyejukkan Badan? Ramai Nak Tahu Kandungannya

Tiada kajian saintifik yang diterbitkan kepada umum berkenaan dengan keberkesanan air Cap Badak. Ia dijual meluas di kedai-kedai runcit sebagai ubat herba tradisional Cina yang berkesan untuk menyejukkan badan. Air Cap Badak berbeza dengan air mineral biasa kerana ia mengandungi herba tradisional yang tertentu untuk melegakan kepanasan. Air Cap Badak bukanlah berasal daripada Badak Sumbu dan tiada langsung kaitan dengan haiwan tersebut tetapi hanyalah sebuah jenama produk. Berada di pasaran sejak tahun 30-an, Air Cap Badak mempunyai pelbagai jenama berdaftar tetapi masih lagi mengekalkan gambar badak pada bungkusan seperti Cap kaki Tiga, Cap Tiga Senapang, Cap Tiga Daun, CoolRhino0₂ dan macam-macam lagi.  Namun demikian, kesemua produk penyejuk badan ini mempunyai persamaan dari segi ubatan yang terkandung di dalamnya iaitu Gypsum Fibrosum dan Calcitum. Ada juga produk mengandungi Gypsum Fibrosum dan Galcareous Spar. Apa kelebihan ubatan tradisional tersebut?

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang Akhirnya segala tanda tanya rakyat Malaysia terjawab. Mayat lelaki yang dilaporkan terjun dari Jambatan kedua Pulau Pinang untuk bunuh diri sebelum ini akhirnya ditemui pagi tadi. Mayat lelaki berkenaan ditemui oleh nelayan tempatan ketika keluar menangkap ikan, mereka kemudiannya telah menghubungi pihak bomba. Menurut bilik gerakan bomba dan penyelamat Pulau Pinang, mereka telah menerima laporan kira-kira jam 8.15 pagi dan telah menghantar anggota ke lokasi kejadian bersama pihak Maritim Malaysia. Mayat lelaki itu ditemui dalam keadaan lengkap berpakaian dan memakai beg sandang(diletak batu). Mayat akan dihantar ke jeti berdekatan sebelum diserahkan kepada pihak hospital bagi tujuan bedah siasat dan pengecaman. loading...

Wanita Berkahwin Kena Minum 4 Air Rebusan Ini Sebelum Terlambat

Wanita apabila bermula sahaja alam rumahtangga, banyak urusan melibatkan suami dan anak-anak menyebabkan mereka kadang kala terlupa untuk menjaga kesihatan dan kecantikan dalaman diri sendiri. Perkara ini bukan sahaja merugikan malahan berpontensi menjadi punca kepada gejala suami memandang pada wanita lain.  Untuk memastikan kecantikan dan kesihatan luar dan dalam ini ada wanita yang sanggup berhabisan ratusan ringgit namun adakalanya kesan yang diperolehi kurang memuaskan hati. Lebih malang lagi kalau produk yang dicuba ada kesan sampingan pula. Jadi bagi mereka yang inginkan petua yang bukan sahaja selamat dan berkesan pemilihan petua tradisional adalah yang paling sesuai. Dimana kebanyakkan petua-petua ini telah diguna pakai oleh mereka yang terdahulu. Cuma kadang-kala petua-petua ini agak leceh sedikit. Perlulah lebih gigih untuk dapatkan kepuasan cantik luar dan dalam, terutama dengan pengambilan makanan atau minuman berkhasiat. Cuba anda buat dan amalkan minuman