Netizen Sentap Ada Rapunzel Versi Islamik, Ini Penjelasan Sebenar Penulis Bukunya

Selalu sangat kita dengar pepatah Inggeris "Don't Judge the Book by Its Cover" yang membawa maksud, jangan membuat sebarang tuduhan atau sangkaan tanpa mengetahui perkara yang sebenar.

Memang mendalam betul makna yang tersirat di sebaliknya kerana situasi yang berlaku ini pun ada kena mengena dengan buku dan spekulasi.

Baru-baru ini tular di media sosial tentang sebuah buku yang berjudul Tudung Rapunzelilah karya penulis Shah Bakri.

Sebaik sahaja gambar kulit hadapan buku ini dimuat naik di Facebook, nah semua netizen termasuklah semua pahlawan papan kekunci mula membuat kenyataan bukan-bukan.


Ada juga mengatakan karya tersebut adalah sejenis plagiat dan mengejek penulisan tersebut.

Kalau cerita dongeng Rapunzel menggunakan rambutnya yang panjang untuk menolong kekasihnya naik ke atas, Rapunzelilah pula adalah versi islamiknya kerana watak gadisnya yang memakai tudung.

Tidak berhenti di situ netizen terus-terusan mengatakan buku Tudung Rapunzelilah ini menggalakkan kemaksiatan berlaku kerana jika dilihat melalui gambar, seorang lelaki sedang memanjat untuk masuk ke bilik seorang gadis.

Alahai, semuanya menghentam tanpa usul periksa. Namun seorang pengguna Facebook yang mendakwa dirinya adalah kawan kepada penulis cuba menjernihkan keadaan dengan menerangkan jalan cerita sebenar buku tersebut.

Ini pula  penjelasan dari penulis buku tersebut sendiri


Penjelasan yang sangat jelas dan terang sudah diberikan. Diharap orang di luar sana lebih berhati-hati dalam mengeluarkan kata-kata. Takut jadi fitnah pula, diri sendiri juga yang menanggung dosa.
loading...

0 comment... add one now