Skip to main content

Peniaga Tepi Jalan Jual Harga Mahal Sikit Kau Dah Bising

"Mak, macam mana meniaga hari ni?" tanya Leman pada ibunya. 

"Hari ni kurang la Man, hujan, tercongok mak sorang kat situ dengan adik kau," Makcik Faridah menjawab.

"Tak payah la meniaga lagi dah Mak, duduk rumah aje," kata Leman, sambil menyuapkan nasi ke mulut.

"Mak nak buat apa lagi, duduk rumah tengok tv, sembahyang, masak sikit, itupun untuk mak dengan adik aje makan," Makcik Faridah memberitahu anaknya.

Leman menyuap lauk ayam sambal ke mulutnya. Pedas ya amat terasa di lidah, tapi sedapnya susah nak digambarkan. Selesai makan, Leman mencuci tangan menemani ibunya menonton tv.

"Tadi ada seorang lelaki tu, dia kata donut mak tak sedap, dah la mahal. Kata dialah. Cuma dia suka betul seri muka kita. Terasa mak dengan apa dia kata tu," Makcik Faridah membuka cerita. " Surrender mak nak buat donut lagi. Baru je cuba sekali dah kena.."


Leman hanya tergelak mendengar. "Nak puaskan hati semua orang ni mak, mustahil. Buat la macam mana pun mak usaha, ada la yang tak suka la, kata mahal la, kata dah lama ke."

"Mak tau Man, tapi kau pun tau mak macam mana," kata Makcik Faridah. "Bila ada orang kata apa-apa, mesti mak cuba ubah resipi."

"Tak payah diubah mak, buat tak peduli aje apa orang kata," jawab Leman. "Orang kita ni mak, permintaan dia macam-macam. Kalau nak diikut, 10 jenis donut pun dia tak puas hati."

Pembaca berita mula melaporkan laporan sukan.

"Esok kau ada lagi kan? Ahad baru balik?" tanya Makcik Faridah. 

"Ak aah," jawab Leman.

Leman diam menonton liputan bolasepak liga Malaysia. Seronok dia melihat carta liga apabila Kedah berada di atas.

"Orang kita ni, asal jual tepi jalan aje, banyak la bunyi dia. Cuba jual dalam air cond, ada jenama, senyap aje masa bayar, tak sedap pun jadi sedap," kata Leman.

"Dah dah la tu Man, kau ni pun," Makcik Faridah memujuk anaknya.  

"Adik tak balik lagi ni, tah mana dia pergi," Leman merenung jam dinding yang tertera 9.05 malam. 

"Biarlah dia, nanti sekejap lagi dia balik la tu, gi lepak dengan kawan-kawan dia la tu," Makcik Faridah menjawab pertanyaan Leman.

"Esok mak meniaga kan?" tanya Leman. 

Makcik Faridah mengangguk. 

"Brader yang kata mahal tu ada ke esok mak?" tanya Leman. 

"Hari-hari ada. Dia mesti singgah beli seri muka, kau tanya ni kenapa?" soal Makcik Faridah risau. "Kau nak sound dia ke? Tak payah la Man. Dia regular customer tu."

"Tak la Mak. Ada ke nak buat camtu," kata Leman. "Saya masuk bilik dulu Mak. Ada kerja sikit nak kena taip."

Makcik Faridah mengangguk lalu menumpukan perhatian pada drama di televisyen.

Keesokannya, Makcik Faridah seperti hari-hari sebelum membuka gerai jualan pada jam 3.30 petang. Leman ada membantu ditemani adiknya Norman. 

"Mak, adik, abang gi beli barang sikit kat kedai," kata Leman pada ibu dan adiknya. Leman menghilangkan diri dan dalam jam 4.05 petang, dia kembali di gerai ibunya sambil menjinjing dua bungkus plastik berisi kotak.

"Kau bawak apa bang?" tanya Norman.

"Ada la," balas Leman. "Mak, bekas kuih kosong ada lagi kan?" tanya Leman pada ibunya. 

"Ni ha," kata Makcik Faridah. "Kau nak buat apa?"

Leman membuka dua kotak itu lalu menggunakan penyepit mengambil keluar donut yang ada dari kotak lalu disusun ke dalam belas kuih ibunya.

"Kenapa nak dijual pulak donut tu Man?" soal ibunya. "Tak payah la. Nanti tak habis donut mak tu."

"Mak tunggu aje la," kata Leman.

Pelanggan mula datang petang itu lalu sibuklah mereka melayan pembelian pelanggan. Langit sedikit gelap membuatkan mereka bertiga gusar.

Dari jauh nampak sebuah motorsikal bergerak ke arah mereka dan pemandunya memberhentikan kenderaannya di depan gerai.

"Ni la orang yang mak cerita semalam," bisik Makcik Faridah.

"Ohoho," cepat-cepat Leman mengeluarkan rak kuih yang berisi donut dari kedai lain lalu diletakkan di atas meja. 

"Kuih bang," sapa Leman.

"Seri muka mintak 4, lepas tu bingka ubi mintak 2," kata lelaki tersebut.

"Donut tak nak bang?" tanya Leman. Makcik Faridah menjeling anaknya.

"Donut? Takpe la kot," jawab lelaki itu.

"Donut special ni bang, ada inti strawberi, inti epal, inti custard, inti keju pun ada," kata Leman. 

Lelaki itu mengambil donut tersebut dengan penyepit lalu ditenungnya."Sedap ke ni dik?" tanya lelaki itu.

"Sedap bang. Sebijik macam donut yang kat kedai tu, kami tiru sebijik," kata Leman. 

"Berapa sebijik yang strawberi ni?" tanya lelaki itu.

"RM2.00 bang," jawab Leman.

"Mak aih mahalnya!" komen lelaki tersebut. ""Ada ke orang nak beli kalau sebijik RM2 ni?"

Makcik Faridah hanya memerhatikan gelagat anaknya mengusik lelaki itu.

"Tak mau ke bang? Sama ni bang, macam yang kat kedai tu," pujuk Leman.

"Tak apa la dik. Kalau ikut abang, ikhlas abang cakap, baik abang beli kat kedai tu aje terus," kata lelaki it lalu membayar, kemudian dia beredar dengan motorsikalnya.

"Tu brader yang kata donut mak tak sedap semalam tu kan?" tanya Norman.

Makcik Faridah mengangguk memandang Leman dan Norman dengan senyuman. "Berapa sebijik donut tu Man? Takkanlah sampai RM 2 satu?" tanya Makcik Faridah.

"Tiga ringgit satu Mak!" jawab Norman.

"Nasib baik dia tak beli, kalau tak rugi dah tadi," kata Leman. "Boleh kita makan malam ni."
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Betul Ke Air Cap Badak Berkesan Menyejukkan Badan? Ramai Nak Tahu Kandungannya

Tiada kajian saintifik yang diterbitkan kepada umum berkenaan dengan keberkesanan air Cap Badak. Ia dijual meluas di kedai-kedai runcit sebagai ubat herba tradisional Cina yang berkesan untuk menyejukkan badan. Air Cap Badak berbeza dengan air mineral biasa kerana ia mengandungi herba tradisional yang tertentu untuk melegakan kepanasan. Air Cap Badak bukanlah berasal daripada Badak Sumbu dan tiada langsung kaitan dengan haiwan tersebut tetapi hanyalah sebuah jenama produk. Berada di pasaran sejak tahun 30-an, Air Cap Badak mempunyai pelbagai jenama berdaftar tetapi masih lagi mengekalkan gambar badak pada bungkusan seperti Cap kaki Tiga, Cap Tiga Senapang, Cap Tiga Daun, CoolRhino0₂ dan macam-macam lagi.  Namun demikian, kesemua produk penyejuk badan ini mempunyai persamaan dari segi ubatan yang terkandung di dalamnya iaitu Gypsum Fibrosum dan Calcitum. Ada juga produk mengandungi Gypsum Fibrosum dan Galcareous Spar. Apa kelebihan ubatan tradisional tersebut?

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang Akhirnya segala tanda tanya rakyat Malaysia terjawab. Mayat lelaki yang dilaporkan terjun dari Jambatan kedua Pulau Pinang untuk bunuh diri sebelum ini akhirnya ditemui pagi tadi. Mayat lelaki berkenaan ditemui oleh nelayan tempatan ketika keluar menangkap ikan, mereka kemudiannya telah menghubungi pihak bomba. Menurut bilik gerakan bomba dan penyelamat Pulau Pinang, mereka telah menerima laporan kira-kira jam 8.15 pagi dan telah menghantar anggota ke lokasi kejadian bersama pihak Maritim Malaysia. Mayat lelaki itu ditemui dalam keadaan lengkap berpakaian dan memakai beg sandang(diletak batu). Mayat akan dihantar ke jeti berdekatan sebelum diserahkan kepada pihak hospital bagi tujuan bedah siasat dan pengecaman. loading...

Wanita Berkahwin Kena Minum 4 Air Rebusan Ini Sebelum Terlambat

Wanita apabila bermula sahaja alam rumahtangga, banyak urusan melibatkan suami dan anak-anak menyebabkan mereka kadang kala terlupa untuk menjaga kesihatan dan kecantikan dalaman diri sendiri. Perkara ini bukan sahaja merugikan malahan berpontensi menjadi punca kepada gejala suami memandang pada wanita lain.  Untuk memastikan kecantikan dan kesihatan luar dan dalam ini ada wanita yang sanggup berhabisan ratusan ringgit namun adakalanya kesan yang diperolehi kurang memuaskan hati. Lebih malang lagi kalau produk yang dicuba ada kesan sampingan pula. Jadi bagi mereka yang inginkan petua yang bukan sahaja selamat dan berkesan pemilihan petua tradisional adalah yang paling sesuai. Dimana kebanyakkan petua-petua ini telah diguna pakai oleh mereka yang terdahulu. Cuma kadang-kala petua-petua ini agak leceh sedikit. Perlulah lebih gigih untuk dapatkan kepuasan cantik luar dan dalam, terutama dengan pengambilan makanan atau minuman berkhasiat. Cuba anda buat dan amalkan minuman