Skip to main content

Seburuk-Buruk Perangai Gangster Mak Dulu, Rupanya Bersebab

Assalammuailaikum admin dan pembaca. Ini kisah mak aku vs mak long aku.

Mak aku, ciri-ciri dia agak gangster sikit. Mak long aku pula, lembut seakan Elly Mazlin. Sekarang, aku nak ceritakan bagaimana aku membesar dan apa aku rasa dan teringat di saat aku dah besar.

Aku dengan sepupu aku dua-dua anak jantan pertama. Tapi aku selalu cemburu pada dia. Mana kan tidak, kaki dia terluka jatuh masa berlari main polis-polis, laju mak dia bawa pergi klinik. Aku pula, mak dari dapur je bercakap. Pandangnya tidak.

“Along, pergi mandi. Letak ubat luka atas meja itu. Padan muka. Sedap? Esok jangan lupa lari lagi sampai jatuh.”

Sejak dari kecil lagi, macam itulah peelnya. Lagi aku cemburu kalau kawan sekolah datang ke rumah. Mak long layan kawan anak dia dengan baik dan siap jamu apa yang ada. Tak dihalau pun. Tetapi mak aku, dia ada juga jamu kawan aku tapi bila jam dah dekat jam 7, dengan laju dia berkata,

“Tak reti lagi nak balik ke?”


Aku rasa segan dah nak bawa kawan ke rumah sejak peristiwa itu. Baik aku lepak dengan kawan di rumah mak long. Sebelah rumah kami saja pun.

Sampailah usia dewasa, aku dengan sepupu dapat masuk kolej. Tapi masa sampai saja, kami buat perjanjian, tak ikut campur hal peribadi. Aku okay saja, stail aku biasa, pakai apa yang ada. Tapi aku peramah. Berbeza dengan dia yang tampan, kemas dan pemalu.

Masuk saja kolej, aku dah ramai kawan. Dia? Aku tak pasti. Dah berjanji (tak campur hal peribadi, kan?). Orentasi masa itu, aku penat tapi happy. Kenangan masuk kolej kononnya. Berbeza dengan dia yang mengalami tekanan sehingga mak long datang kolej untuk melihat keadaan anaknya. Katanya menjadi mangsa buli, lalu dia pindah kolej. Manakala aku tetap enjoy dengan kehidupan pelajar kolej.


Habis study, masing-masing dah ada kerja. Aku kerja kerajaan sebab mak aku nak aku kerja dalam sektor kerajaan. Selamat katanya. Sepupu aku pula, kerja swasta. Katanya gaji dia lebih besar dari kerajaan. Tetapi bila aku balik cuti, mak cerita yang sepupu aku itu paling lama tahan kerja dua tiga tahun, mesti berhenti. Aku tak komen apa-apa.

Sampai masa, aku kahwin dulu, baru dia. Mak layan menantu tak macam layan aku dengan adik beradik dulu. Katanya, menantu special. Datang dah besar, lahirkan zuriat kena hargai. Berbeza dengan sepupu aku pula, kerana sayangkan anak, dia macam kawal menantu. Itu tak boleh, sana tak boleh. Tapi lembutlah dia tegur. Sepupu pula jenis anak mak, ikut sajalah sampai tahap isteri dia lari tuntut fasakh.

Lama aku berfikir, seburuk-buruk perangai gangster mak aku dulu, rupanya bersebab. Dia nak anak dia tabah mengharungi kehidupan. Kental hati bila berhadapan dengan cabaran. Sekarang, aku sebagai seorang suami aku pula ikut perangai bapa aku. Bila isteri membebel marah anak, aku tengok televisyen, jangan masuk campur. Itu cara dia asuh anak selagi tak mendera.

Mak pula suka sakat anak aku bila kena marah. Dia tunjuk thumbs up pada cucu dia selepas kena rotan di punggung dengan isteri aku. Kadang-kadang aku ikut juga bagi thumbs up pada anak. Dia meraung menangis, kami tengok saja. Mak kata, jangan pujuk, nanti dia tak tahu salah dia.

Ibu bapa sekalian, mendidik anak ini kadang-kadang kena ikut petua ibu bapa kita. Kita jadi manusia berguna sebab mereka.

Dari Kisah Rumah Tangga 
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Betul Ke Air Cap Badak Berkesan Menyejukkan Badan? Ramai Nak Tahu Kandungannya

Tiada kajian saintifik yang diterbitkan kepada umum berkenaan dengan keberkesanan air Cap Badak. Ia dijual meluas di kedai-kedai runcit sebagai ubat herba tradisional Cina yang berkesan untuk menyejukkan badan. Air Cap Badak berbeza dengan air mineral biasa kerana ia mengandungi herba tradisional yang tertentu untuk melegakan kepanasan. Air Cap Badak bukanlah berasal daripada Badak Sumbu dan tiada langsung kaitan dengan haiwan tersebut tetapi hanyalah sebuah jenama produk. Berada di pasaran sejak tahun 30-an, Air Cap Badak mempunyai pelbagai jenama berdaftar tetapi masih lagi mengekalkan gambar badak pada bungkusan seperti Cap kaki Tiga, Cap Tiga Senapang, Cap Tiga Daun, CoolRhino0₂ dan macam-macam lagi.  Namun demikian, kesemua produk penyejuk badan ini mempunyai persamaan dari segi ubatan yang terkandung di dalamnya iaitu Gypsum Fibrosum dan Calcitum. Ada juga produk mengandungi Gypsum Fibrosum dan Galcareous Spar. Apa kelebihan ubatan tradisional tersebut?

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang

Ngeri! Gambar Mayat Lelaki Bunuh Diri Jambatan Pulau Pinang Akhirnya segala tanda tanya rakyat Malaysia terjawab. Mayat lelaki yang dilaporkan terjun dari Jambatan kedua Pulau Pinang untuk bunuh diri sebelum ini akhirnya ditemui pagi tadi. Mayat lelaki berkenaan ditemui oleh nelayan tempatan ketika keluar menangkap ikan, mereka kemudiannya telah menghubungi pihak bomba. Menurut bilik gerakan bomba dan penyelamat Pulau Pinang, mereka telah menerima laporan kira-kira jam 8.15 pagi dan telah menghantar anggota ke lokasi kejadian bersama pihak Maritim Malaysia. Mayat lelaki itu ditemui dalam keadaan lengkap berpakaian dan memakai beg sandang(diletak batu). Mayat akan dihantar ke jeti berdekatan sebelum diserahkan kepada pihak hospital bagi tujuan bedah siasat dan pengecaman. loading...

Wanita Berkahwin Kena Minum 4 Air Rebusan Ini Sebelum Terlambat

Wanita apabila bermula sahaja alam rumahtangga, banyak urusan melibatkan suami dan anak-anak menyebabkan mereka kadang kala terlupa untuk menjaga kesihatan dan kecantikan dalaman diri sendiri. Perkara ini bukan sahaja merugikan malahan berpontensi menjadi punca kepada gejala suami memandang pada wanita lain.  Untuk memastikan kecantikan dan kesihatan luar dan dalam ini ada wanita yang sanggup berhabisan ratusan ringgit namun adakalanya kesan yang diperolehi kurang memuaskan hati. Lebih malang lagi kalau produk yang dicuba ada kesan sampingan pula. Jadi bagi mereka yang inginkan petua yang bukan sahaja selamat dan berkesan pemilihan petua tradisional adalah yang paling sesuai. Dimana kebanyakkan petua-petua ini telah diguna pakai oleh mereka yang terdahulu. Cuma kadang-kala petua-petua ini agak leceh sedikit. Perlulah lebih gigih untuk dapatkan kepuasan cantik luar dan dalam, terutama dengan pengambilan makanan atau minuman berkhasiat. Cuba anda buat dan amalkan minuman